Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به تفسیر انوار التنزیل و اسرار التاویل

نویسنده:

خلاصه ماشینی:

"بهره‌مندی از آیات در تأیید فقه شافعی بیضاوی در تفسیر آیات‌الاحکام به صورت مختصر متعرض مسائل فقهی شده، نظرات مذاهب فقهی مختلفی را بیان کرده و در نهایت به ترویج و تأیید مذهب خود متمایل شده است؛ به عنوان نمونه در ذیل آیة ([و المطلقات یتربصن بأنفسهن ثلاثة قروء و لا یحل لهن أن یکتمن ما خلق الله فی أرحامهن])( 2 ) آورده است: «قروء جمع قرء بر حیض اطلاق می‌شود؛ مانند سخن پیامبر(صلی الله علیه) که فرمود: "نماز را در ایام حیض خود رها کن" و بر پاکی بین دو حیض اطلاق می‌شود، مانند قول أعسی که می‌گوید: ... اثبات عقاید اشاعره در پرتو آیات بیضاوی در تفسیر برخی از آیات به عقاید اشاعره، اشاره و از آیات در اثبات عقاید آن‌ها استفاده کرده است؛ به عنوان مثال در تفسیر آیة ([ربنا و لا تحملنا ما لا طاقة لنا به])( 2 ) نوشته است: «از بلا و عقوبت یا تکلیفی که در طاقت بشر نیست و این بر جواز تکلیف مالایطاق دلالت می‌کند و اگر چنین نبود، چرا خلاصی از آن درخواست شده است». میرزا محمد در تفسیر آیات آنچه را که مربوط به اعراب، معانی، بیان و وجوه مختلف آیه می‌باشد، با عین کلمات و عبارات از تفسیر بیضاوی بیان کرده، در بیشتر موارد به شرح و توضیح آن‌ها پرداخته و مطالبی را مطابق نظر شیعه به آن افزوده است؛ به عنوان نمونه ذیل عبارت ([و من یبدل نعمة الله]) از آیة 211 سورة بقره، عین بیان بیضاوی را آورده و نوشته است: «یعنی آیات خداوند؛ زیرا آیات خدا را که سبب هدایت می‌باشد و این هدایت بالاترین نعمت‌هاست، سبب گمراهی و افزایش پلیدی قرار می‌دهد یا (آیات خداوند را) به واسطة تحریف و تأویل خارج شده از حق، تبدیل کند»."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.