Skip to main content
فهرست مقالات

نیم نگاهی به مباحث و شبهات مهدویت

نویسنده:

خلاصه ماشینی:

"اگر امروز با اینکه خاتم پیغمبران(صلی الله علیه) مبعوث شده و آخرین کتاب آسمانی را آورده است، بشر به مرحله‌ای که می‌بایست از کمال برسد، نرسیده است، برای این است که دین اسلام آن طور که باید در اجتماعات بشری گسترش نیافته است؛ وگرنه بشر می‌تواند با بسط دایرۀ دین و بررسی حقایق معارف آن، به سوی کمال حرکت، و به تدریج مراحل علم و عمل را یکی پس از دیگری طی کند؛ هم‌چنان که قرآن کریم این معنا را به بیانات مختلف عنوان کرده و در آیة ([ن الأرض لله یورثها من یشاء من عباده و العاقبة للمتقین]) ( 1 )؛ «همانا کسی که خدا از بندگانش بخواهد، زمین را به ارث می‌برد و پایان کار از آن متقین است»، رسیدن روزی را که بشر به حد کمال خود رسیده باشد، وعده می‌دهد. میان آن‌ها یافت می‌شود، لکن از یک‌سو آن‌گونه که در اعتقاد شیعی متبلور است در هیچ یک از ادیان و مذاهب نیست، از سوی دیگر در تعیین مصداق واقعی مهدی‌موعود(عج) اختلاف شدیدی است و همین سبب سوءاستفادة کثیری از متمهدان (مدعیان مهدی بودن) گشته و این گروه در هر عصر و دوره‌ای توانسته‌اند، گروهی را منحرف کرده و با ادعای مهدی بودن، آن‌ها را فریفته و به دور خود جمع کنند تا آن‌جا که اغلب اقطاب صوفیان منحرف، اول ادعای مهدویت و سپس ادعای نبوت و بالأخره الوهیت را می‌نمایند!( 4 ) اغلب اهل سنت نیز اگرچه اصل مهدویت را پذیرفته‌اند، اما معتقدند المیزان، ج15، ص 581 و567. ق منتظر ولادت او نیز بود، اما پس از آن، این انتظار را تمام شده و خود را با حضرتش در ارتباط تنگاتنگ می‌بیند؛ زیرا امام بنا بر اعتقاد شیعه همان واسطة فیض است که «بیمنه رزق‌الوری و به ثبتت الأرض و السماء؛ به برکت وجود او، دیگران روزی می‌خورند و به واسطة او زمین و آسمان برقرار باشد»."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.