Skip to main content
فهرست مقالات

تغذیه سالم؛ فرآورده های لبنی

خلاصه ماشینی:

"مصرف روزانه 4 ـ 2 لیوان شیر یا ماست کم چرب برای سلامت انسان مفید بوده و از بروز بسیاری بیماری ها از جمله افزایش فشار خون، بیماری های قلبی عروقی، پوکی استخوان، و همچنین سرطان روده بزرگ پیشگیری خواهد کرد. در حرارت بالا این کار زودتر صورت می گیرد؛ از این رو هرگاه اندکی ترشی مانند: سرکه یا آبلیمو به شیر اضافه شود، این حالت نیز پیش می آید، که البته این شیر بریده فاسد نیست؛ همچنان که بعضی از انواع پنیر در واقع همان شیر بریده ای است که آب آن گرفته شده است، اما اگر شیر در هوای گرم و بیرون یخچال بماند، یا در ظرفی که مختصر چربی یا کثیفی دارد، نگه داری یا جوشیده شود؛ بریده شدن آن دلیل بر فاسد شدن آن است و باید از مصرف آن خودداری شود. کشک به عنوان یکی از غنی ترین منابع پروتیین حیوانی، محیط مناسبی برای رشد و ازدیاد میکروارگانیزم های مختلف می باشد؛ از این رو توجه به نکات بهداشتی بسیار ضروری است: در صورت استفاده از کشک های بسته بندی ﴿پاستوریزه﴾ شده به تاریخ مصرف و مجوز بهداشتی آن توجه کنید!! کشک زرد؛ این کشک نیز که از غذاهای مردم جنوب خراسان است، به صورت پودر زردرنگ خشکی است که از روزگاران کهن برجای مانده است، گرد خشک آن برای تهیه ی نوعی کاله جوش یا حریره، با گوشت قورمه یا بدون آن، در فصل فراوانی شیر تهیه می گردد و برای روزهای سرد زمستان ذخیره می شود."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.