Skip to main content
فهرست مقالات

تازه ها

خلاصه ماشینی:

"دیگر همچنین تخم‌مرغ، حبوبات، دانه کامل غلات و سبزی‌های غده‌ای نیز حاوی آهن هستند، اما آهن موجود در آن‌ها از نوع سخت‌جذب است، که برای تسهیل جذب آهن آن‌ها لازم است با مواد غذایی دیگر مصرف شوند تا جذب آن‌ها آسان گردد، یا از مصرف برخی مواد نیز پرهیز شود، چرا که مانع جذب آهن آن‌ها می‌شود. این متخصص تغذیه توصیه کرد: سبزی‌ها و میوه‌ها به علت داشتن ویتامین «ث» و تسهیل جذب آهن در کنار مصرف حبوبات و تخم‌مرغ و غذاهایی که حاوی آهن دیر جذب است، مصرف شود و از مواد غذایی که جذب آهن را به تأخیر می‌اندازد؛ نظیر نوشابه و چای خودداری گردد. ( 1 ) مرکبات حاوی ویتامین «ث» را با چاقوی تیز برش دهید دکتر «محمدرضا وفا» متخصص تغذیه و رژیم درمانی و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: به علت حساسیت بالای ویتامین «ث» به عواملی مثل نور و اکسیداسیون، بهتر است هنگام مصرف میوه‌های حاوی این ویتامین، آن‌ها را با چاقوی تیز برش دهید؛ چرا که برش با چاقوهای کند باعث ایجاد تروما یا همان ضربه به بافت میوه‌ها می‌شود و در نتیجه ویتامین «ث» موجود در آن مدت زمان بیشتری را در معرض هوا و مواد اکسید کننده قرار گرفته و ارزش اصلی غذایی خود را از دست بدهد. همچنین آب میوه‌های حاوی پرتقال و لیموشیرین و نارنگی نیز باید زودتر مصرف شود؛ چرا که ماندن آن‌ها در معرض نور و هوا باعث تجزیه این ویتامین و از دست رفتن مواد غذایی آن می‌شود."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.