Skip to main content
فهرست مقالات

تجلی اکمال دین

نویسنده:

(10 صفحه - از 16 تا 25)

خلاصه ماشینی:

"سال‌ها بعد که خداوند در جریان غدیر پیامبر اکرم(صلی الله علیه) را برای معرفی امام علی(علیه السلام) به عنوان «صاحب وصایت» و جانشین خاتم پیامبران الهی مأمور کرد( 4 ) و واقعة فوق قطعی «غدیر» به وقوع پیوست، به روشن‌ترین روش، یعنی نصب قاطع با «نص صریح»، به وسیلة خود آورندة قرآن، نگهبان قرآن و امام مسلمانان تعیین گشت. بخش سلبی و منفی قضیه نیز در آیة دیگری از سورة مائده تشریح شده است، آنجا که می‌فرماید: ([یا أیها الرسول بلغ ما انزل إلیک من ربک و إن لم تفعل فما بلغت رسالته])( 8 )؛ یعنی اگر رسول خدا(صلی الله علیه) ـ که مکتب را از خداوند دریافت کرده و به امت اسلامی رسانده است ـ جریان ولایت علی‌بن ابی‌طالب(علیه السلام) و امامت آن حضرت را برای امت اسلام بیان نکند و به آنان نرساند، مثل آن است که رسالت خود را برای مردم نگفته باشد؛ چون امامت، متمم و مکمل و مایة رضوان الهی نسبت به این دین و نیز مبین، شارح و مجری حدود دین است. ( 6 ) عاشورا، تلاشی برای نجات و رهایی امت اسلام از حیرت گمراهی و جهلی بود که در طول نیم قرن بدان دچار شده بودند؛ چرا که پس از وفات پیامبر(صلی الله علیه) جامعه به واسطة کنار گذاشتن ولایت و عمل نکردن به وصیت حضرت دچار ارتجاع و بازگشت به دوران جهالت خود شده، همة اعتقادات پیشین خود را فراموش کرده و حقایق و محتوای اصلی اسلام از جمله «عدالت» را که آرمان گم‌شدة تمامی پیامبران و امامان است، از یاد برده و به جای حق به باطل گرایش یافته بود."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.