Skip to main content
فهرست مقالات

تحریفات عاشورایی

نویسنده:

(8 صفحه - از 26 تا 33)

خلاصه ماشینی:

"این تفکر با تناقضی آشکار و جدی روبه روست؛ چرا که از سویی امام(علیه السلام) را به تمامه آسمانی و ملکوتی معرفی می‌کند و از سوی دیگر هنگام مقایسه، امام(علیه السلام) را به طور کامل با فرهنگ عامیانة خود محک می‌زند و آن حضرت را همانند یکی از افراد این فرهنگ می‌انگارد؛ چنان‌که بسیار گفته می‌شود عزاداری امام حسین(علیه السلام) به دلیل تسلای دل حضرت زهرا(علیها السلام) است؛ چرا که ایشان همیشه در بهشت بی‌تابی می‌کند و هزار و چهارصد سال است که آرام ندارد!! شهید مطهری(قدس السره) در این زمینه از دو فلسفه‌تراشی انحرافی برای قیام امام حسین(علیه السلام) نام می‌برد: نخست اینکه شهادت امام حسین(علیه السلام) کفارة گناهان امت و دوستداران عترت و هدف از قیام را تنها آمرزش و شفاعت گنهکارانی که ولایت و محبت آن حضرت را دارند، دانسته است( 3 )؛ چنان‌که مسیحیان ـ به زعم خود ـ کشته شدن حضرت عیسی(علیه السلام) را در همین راستا می‌دانند و معتقدند: همان‌طور که مردم در آسیب وضعی گناه شرکت دارند، یک نماینده از بشریت می‌تواند کفارة این گناه باشد... ( 2 ) این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که شخصیت حضرت زینب(علیها السلام) بسیار رفیع‌تر و ارجمندتر از آن است که به چنین عمل دست بزند؛ چرا که حضرت با دیدن پیکر خونین و پاره پارة امام(علیه السلام) در گودال قتلگاه در نهایت توکل، صبر و تسلیم فرمود: پروردگارا!"

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.