چکیده:
پژوهش حاضر با توجه به اندک مطالعات انجام شده در داخل کشور و ناهمسانی نتایج در تحقیقات خارجی،دربارهء مهارتهای اجتماعی کودکان دارای نارساییهای خاص یادگیری؛به دنبال مقایسهء رشد اجتماعی دانشآموزان ابتدایی دارای نارساییهای یادگیری و عادی است.3بدین منظور 021 دانشآموز 7 تا 31 ساله(06 نفر دارای نارسایی یادگیری و 06 نفر عادی)با روش نمونهگیری گروههای جور شده از بین کلیهء دانشآموزان عادی و دارای نارسایی یادگیری نواحی چهارگانهء شهر شیراز انتخاب شدند.برای ارزیابی و مقایسهء رشد اجتماعی این دانشآموزان از مقیاس رفتارهای انطباقی واینلند استفاده شده است.فرضیههای پژوهش،با استفاده از روش آماری آزمون t گروههای وابسته بررسی شد و نشان داد که میانگین نمرات آزمودنیهای عادی نسبت به آزمودنیهای دارای نارساییهای یادگیری در رشد اجتماعی(0/1000> P و 5/38- t )و خرده حیطههای مربوط،از قبیل زبان دریافتی(0/1000> P و8/4- t )،ارتباط بیانی (0/1000> P و 6/5- t )،زبان نوشتاری(0/1000> P و 5/1- t )، مهارتهای شخصی(0/1000> P و 4- t )،مهارتهای اجتماعی(0/1000 > P و 4/7- t )و روابط بین فردی(0/1000> P و 3/9- t )،بهطور معناداری در سطح بالاتری قرار میگیرد.همچنین میانگین نمرات آزمودنیهای عادی نسبت به آزمودنیهای دارای نارساییهای یادگیری در خرده حیطههای بازی و اوقات فراغت(3/3- t )و مهارتهای کنار آمدن با دیگران(2/9- t )به ترتیب در سطح 0/200و 0/600بهطور معناداری بالاتر بوده است.تنها در خرده حیطهء مهارتهای خانگی(0/7- t )بین میانگین نمرات آزمودنیهای عادی و دارای نارساییهای یادگیری تفاوت معناداری دیده نشد.برای هریک از این یافتهها نیز توجیهاتی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"مشکلات کودکان دارای نارساییهای خاص یادگیری به این دلیل که علایم و
بررسی رشد مهارتهای اجتماعی در کودکان دارای نارسایی یادگیری از
اجتماعی را در کودکان دارای نارسایی یادگیری و عادی مطالعه کرد و دریافت که در
دنبال بررسی این سؤال است که آیا بین رشد اجتماعی دانشآموزان دارای نارساییهای
و دارای نارساییهای خاص یادگیری تفاوت معناداری وجود دارد و رشد اجتماعی
عادی از دانشآموزان دارای نارساییهای خاص یادگیری در اغلب این حیطهها بهتر
همچنین بین عملکرد دانشآموزان عادی و دارای نارساییهای خاص یادگیری در
جدول 1-مقایسهء رشد اجتماعی دانشآموزان دارای نارساییهای خاص یادگیری و عادی
عادی و دارای نارساییهای خاص یادگیری تفاوت وجود دارد.
دارای نارساییهای خاص یادگیری در خرده حیطههای رشد اجتماعی است.
بین دانشآموزان عادی و دارای نارساییهای خاص یادگیری در خرده حیطهء زبان
بین دانشآموزان عادی و دارای نارساییهای خاص یادگیری در خرده حیطهء زبان
داده است که بسیاری از دانشآموزان دارای نارسایی در یادگیری مهارتهای زندگی
بین دانشآموزان عادی و دارای نارساییهای خاص یادگیری در خرده حیطهء
بین دانشآموزان عادی و دارای نارساییهای خاص یادگیری در خرده حیطهء
بین دانشآموزان عادی و دارای نارساییهای خاص یادگیری در خرده حیطهء
بین دانشآموزان عادی و دارای نارساییهای خاص یادگیری در خرده حیطهء
بین دانشآموزان عادی و دارای نارساییهای خاص یادگیری در خرده حیطهء
بین دانشآموزان عادی و دارای نارساییهای خاص یادگیری در خرده حیطهء
(2)- Clark بین دانشآموزان عادی و دارای نارساییهای خاص یادگیری در خرده حیطهء
که دانشآموزان عادی و دارای نارساییهای یادگیری را مقایسه کردهاند به این نتایج
نارساییهای یادگیری میتوان به منظور ارتقای رشد اجتماعی این کودکان گامهای"