Skip to main content
فهرست مقالات

آفرینش یا تجلی حق (قسمت دوم)

نویسنده:

(4 صفحه - از 36 تا 39)

خلاصه ماشینی:

"آیا بالا بودن مرتبه‌ی وجودی و نقش علیت در هستی بخشی به موجودات دیگر، سبب استقلال این گروه از مجردات نمی‌شود؟ استاد: باید توجه داشت که آن‌ها در مخلوق بودن با سایر موجودات، تفاوت ندارند و تنها وجه امتیاز از ناحیه‌ی تجردشان از ماده و آثار آن است که این توان‌مندی و کمالات دیگر نیز لازمه‌ی تجردشان است، بنابراین استقلالی برای آن‌ها به دنبال نخواهد داشت. سؤال من این است که بنابر تعریفی که از مجردات داشتیم؛ آن‌ها را مجرد از ماده و جسمانیت معرفی کردیم، پس چگونه به صورت یک موجود مادی در می‌آیند؟ و جریان ملائکه‌ای که بر برخی انبیا و انسان‌های صالح وارد شده و با آنان سخن گفته‌اند چگونه است؟ استاد: همان‌گونه که بیان شد در بین مجردات هم، تفاوت مراتب وجود دارد. آیا از این ترتیب می‌توان، برتری برخی از این اسباب را بر برخی دیگر استفاده نمود؟ استاد: خیر، توجه داشته باشید که ترتیب در این بیان گهربار نبی اکرم(صلی الله علیه و آله)، به معنای ترتیب و تقدم و تأخر زمانی نیست زیرا در آن عالم که از هرگونه ماده و آثار مادیت مبرا و منزه است زمان و لوازم آن هم معنا ندارد، به این دلیل که زمان، مربوط به ماده است و آن عالم دور از هرگونه مادیتی است، ولی حضرت در محدوده‌ی زمانی و با کلمات مادی که از مختصات عالم ماده است برای فردی از افراد انسان سخن می‌گوید و چاره‌ای جز این گونه سخن گفتن نیست."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.