Skip to main content
فهرست مقالات

توحید فتوا 5

نویسنده:

(8 صفحه - از 50 تا 57)

خلاصه ماشینی:

"( 4 ) سخن را پی می‌گیریم و می‌گوییم: امام خمینی(قدس سره) ـ این ملای برجسته‌ی معاصر و استاد بلندآوازه‌ی ده‌ها مجتهد نام‌آور ـ با چشم تیزبین خود دو اشکال در شیوه‌ی رایج افتاء و تقلید می‌بیند و آن‌ها را به دیگران نشان می‌دهد که هر دو بسیار مهم است: یکم این‌که: این شیوه مصداق بنای عقلا نیست؛ دوم این‌که: این شیوه، مورد تأیید و امضای پیشوایان معصوم: نمی‌باشد! امام خمینی(قدس سره) می‌فرمایند: «القطع طریق عقلی مقدم علی الطرق العقلائیة و العقلاء إنما یعملون بها عند فقد القطع: عقل، قطع را راهی ـ برای دستیابی به حکم خدا ـ می‌داند که بر راه‌های عقلایی ﴿ظنون معتبره ـ گمان‌های با ارزش نزد شرع﴾ مقدم است و عقلا به چنین گمان‌هایی آن‌گاه اثر بار می‌کنند که قطع به حکم نداشته باشند. روایت احتجاج از تفسیر امام عسکری(علیه السلام): «فأما من کان من الفقهاء صائنا لنفسه، حافظا لدینه، مخالفا علی هواه، مطیعا لأمر مولاه، فللعوام أن یقلدوه: از میان فقیهان کسی ﴿کسانی﴾ که پرهیزکار، دین‌دار، مقاوم در برابر هوا و هوس و گوش به فرمان خدا باشد ﴿باشند﴾ مردم می‌توانند از او ﴿از آنان﴾ تقلید کنند». روایت علی‌ابن مسیب همدانی که می‌گوید به امام رضا(علیه السلام) گفتم: راه من دور است و همیشه نمی‌توانم خدمت شما برسم، آموزه‌های دینی‌ام را از که یاد بگیرم؟ حضرت فرمود: «من زکریا ابن آدم القمی المأمون علی الدین والدنیا: ازذکریاابن آدم قمی که در امور دینی و دنیایی امین است»."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.