Skip to main content
فهرست مقالات

عدالت اجتماعی و چالش‌های پیش رو(قسمت دوم)

نویسنده:

(4 صفحه - از 28 تا 31)

خلاصه ماشینی:

"» ( 4 ‌) با این وجود عدالت در مقام اجرا با دشمنی‌های گسترده از سوی زخم خوردگان خود روبه رو بوده است، زیرا اهل ستم بیش از هر کس می‌دانند که: «یوم العدل علی الظالم اشد من یوم الجور علی المظلوم»( 5 ‌) از این‌رو به افلاطون و ارسطو و دیگر بزرگان خرد، خرده‌ای نیست اگر برای یافتن حقیقت این خواسته‌ی فطری به خطا رفته، در اجرا و تحقق آن نیز توفیقی نیافته‌اند؛ چرا که انتظار عدم خطا و عجز در تدوین قانون عادلانه از بشر ممکن و محدود، خود خطایی دیگر است. » ( 1 ‌) تأکید بر گستردگی حقیقت عدالت، هیچ‌گاه خبر از وجود "اشتراک لفظی" یا "تباین مفهومی" در تعاریف گوناگون عدل نمی‌دهد، به گونه‌ای که این واژه در افعال الهی به معنایی خاص و در امور انسانی تعریف دیگری داشته باشد؛ بلکه واژه‌ی "عدل" یک "مشترک معنوی" است که در جای گستره‌ی خود حقیقتی واحد در مصادیقی متفاوت دارد. » ( 6 ‌) بدیهی است این تعریف اجتماعی از عدالت به معنای نفی هر نوع تفاوت و اختلاف در جامعه نیست، زیرا تساوی حقیقی همان ایجاد امکانات مساوی برای همه افراد است، به گونه‌ای که هر کس به میزان استعداد و بروز تلاش فردی خود، توان رسیدن به کمال لایق خود را در این فضا داشته باشد. ( 7 ‌) اگرچه به نظر می‌رسد حقیقت مساوات تنها در جامعه انسانی تجلی می‌یابد در حالی که اگر عدالت را به معنای "رعایت حقوق" تعریف نماییم حوزه‌ی آن فراتر رفته و تنها در تنظیم روابط بشری خلاصه نمی‌گردد، چرا که انسان قطع نظر از زندگی اجتماعی حقوق دیگری را بر ذمه دارد که رعایت حق الهی و حق همه‌ی موجودات، نمونه‌ی آن است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.