چکیده:
برای مقایسههای زوجی گروهها استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات پس آزمون افسردگی چهار گروه دارو درمانی،شناخت درمانی،رفتاردرمانی و گواه تفاوت معناداری وجود دارد. بین میانگین نمرات پس آزمون افسردگی هریک از گروهها با گروه گواه تفاوت معناداری وجود داشت.میزان تأثیر دارودرمانی 17 درصد، شناختدرمانی 52 درصد و رفتاردرمانی 13 درصد بود و در نهایت یافتههای پژوهش بیانگر تأثیر دارو درمانی،شناختدرمانی و رفتاردرمانی در کاهش افسردگی نوجوانان بوده است.این پژوهش یک مطالعهء شبه تجربی است که به منظور مقایسهء اثربخشی سه روشی درمان دارویی،شناختی و رفتاری در کاهش افسردگی نوجوانان انجام گرفته است.جامعهء پژوهش در این تحقیق نوجوانان 13 تا 24 سالهء افسردهای بودند که به دو مرکز مشاوره در شهر اصفهان مراجعه کردند.نمونهای به حجم 60 نفر از جامعهء پژوهش انتخاب(نمونهء در دسترس)و بهطور تصادفی در چهار گروه دارو درمانی،شناخت درمانی،رفتاردرمانی و گواه قرار گرفتند.به علت ریزش، حجم نمونه 50 نفر شد.ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش ارزیابی
خلاصه ماشینی:
"جدول 2-خلاصهء نتایج مقایسههای زوجی میانگینهای پس آزمون افسردگی گروهای نمونه (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری نتایج تحلیل کواریانس جدول 1 نشان داد که بین میانگینهای نمرات پس آزمون افسردگی آزمودنیها در چهار گروه دارو درمانی،شناخت درمانی،رفتاردرمانی و گواه تفاوت معنادار وجود دارد.
نتایج مقایسههای زوجی پیرو با آزمون LSD در جدول 2 نشان داد که بین میانگین نمرات پس آزمون افسردگی آزمودنیهای گروه شناختدرمانی و گواه تفاوت معنادار وجود دارد و میزان تأثیر شناختدرمانی 25 درصد است،یعنی 25 درصد واریانس یا تفاوتهای فردی در نمرات باقی مانده ناشی از شناختدرمانی است.
نتایج مقایسههای زوجی پیرو با آزمون LSD در جدول 2 نشان داد بین میانگین نمرات پس آزمون افسردگی آزمودنیهای گروه رفتاردرمانی و گواه تفاوت معنادار وجود دارد و میزان تأثیر رفتاردرمانی 31 درصد است،یعنی 31 درصد واریانس یا تفاوتهای فردی در نمرات باقی مانده ناشی از رفتاردرمانی است.
بهطور کلی نتایج نشان میدهد که بین میانگین نمرات پس آزمون افسردگی هر یک از گروهها با گروه گواه تفاوت معنادار وجود دارد و میزان تأثیر شناخت درمانی 25 درصد،دارودرمانی 71 درصد و رفتاردرمانی 31 درصد میباشد،ولی مطالعات فرا تحلیلی در مورد شناختدرمانی گویای تأثیر وسیع این درمان(لوینسون و همکارانش،9991)،در مورد رفتار درمانی(آموزش مهارتهای اجتماعی)حاکی از تأثیرات متوسط(بلک-سس چینی،6991)و در مورد دارو درمانی(هازل،5991،میچل و کرولی،2002)نشان دهندهء تأثیرات هیچ یا اندک آن در کاهش افسردگی نوجوانان است."