Skip to main content
فهرست مقالات

تبلیغ نوشتاری؛ به این راحتی تسلیم نمی شویم (قسمت دهم)

نویسنده:

(8 صفحه - از 55 تا 62)

خلاصه ماشینی:

"می‌بینید که در مثال اول، فضای ادبی نوشته با دستة اول کلمات ناهماهنگ است و با گروه دوم، کامل می‌شود و هم‌معنی بودن این واژه‌ها باعث نمی‌شود اجازه داشته باشیم آن‌ها را در هر عبارتی جایگزین یکدیگر نماییم. تعدادی دیگر از نمادها را با هم مرور می‌کنیم: یاس: حضرت زهرا(علیها السلام) پروانه، بلبل: عاشقی شمشاد: سرسبزی دریا: پاکی و وسعت آسمان: معنویت سیمرغ: انسان کامل عروس هزارداماد: دنیا شیطان بزرگ: آمریکا روباه: حیله‌گری روباه پیر: انگلستان نرگس: امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) لاله: شهید دبیر فلک: عطارد جغد: شومی و بدیمنی آب: پاکی و زلالی یکی از مهم‌ترین اصولی که در گزینش واژه باید مورد توجه باشد، «تناسب» میان واژه‌های مختلف یک جمله است. باید یکی از این دو را با دیگری متناسب کنیم: *وقتی دفتر عاشوراییان گشوده بود، لبیکی سرخ به ندای سبز حسین زمان گفتند و نام خود را با خط خون بر صفحه‌ای دیگر از آن دفتر، ثبت کردند. آیا این منتظر مشتاق (با توجه به ابتدای عبارت)، باید برای دیدار، امتداد عمر خویش را طلب کند یا قطع آن را؟ کلمة «امتداد» در این جمله، کاملا با مفاهیم قبل از خود در تناقض است. در این چند سطر، شیوة بیان نویسنده و تازگی عبارت‌ها را ببینید که چگونه برای انتقال مفهوم مورد نظر، فضایی متفاوت آفریده است: سه چهار روز است که احساس می‌کنم که گویی به کار سخت و رنج‌آوری مشغولم، سخت‌تر و تلخ‌تر از هر کاری است و استراحت ندارد؛ شبانه روزی است، یک دقیقه مهلت نمی‌دهد؛ بی‌طاقتم کرده است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.