چکیده:
بر اساس نظریۀ امر الهی، خوبی و بدی اعمال وابسته به اوامر و نواهی الهیاند و از همین رو، امر/ ارادۀ الهی نقش و نمودی پررنگ در حوزۀ اخلاق دارد. شواهد اولیه بر این نظریه همراه با اشارههایی به نقش خدا در اخلاق را میتوان در محاورات سقراط و بهویژه رسالۀ اوثیفرون سراغ گرفت، اما این نظریه، تقریرهای گونهگون و تکاملیافتهتری نیز دارد و افزون بر آباء کلیسا و اندیشهورزانی چون آگوستین، گریگوری کبیر و اکامی، فیلسوفان دوره رنسانس و عصر روشنگری (همچون لوتر، بیکن و سوآرز) نیز تقریرهایی از این نظریه ارائه دادهاند. دکارت، لاک، پالی و کِرکِگور را میتوان از هوادارن این نظریه در دورۀ مدرن بهشمار آورد. به اذعان و اعتقاد بسیاری، ارائۀ تقریری نو و تعدیل شده از این نظریه به دست مری آدامز، به احیای این نظریه در دهههای اخیر انجامیده و اقبال برخی فیلسوفان به آن را در پی داشته است. در این مقاله، ضمن گذری تاریخی و با نیمنگاهی تحلیلی، به طرح اجمالی رویکردها به این نظریه با توجه به نقشهای خدا در اخلاق و تقریرهای سنتی و نوپدید آن در فلسفۀ اخلاق غرب پرداخته میشود.
خلاصه ماشینی:
) مقدمه «نظریۀ امر الهی »١ که از نظریه های مهم و کهن در اخلاق هنجاری ٢ و فـرااخلاق ٣ اسـت ، بـه جهت تعیین کننده بودن نقـش امـر، اراده یـا فعـل خداونـد در ارزش و الـزام اخلاقـی، بـرای خداباوران اهمیت بسیار دارد و با این که طیف وسیعی از دانشـمندان دربـارۀ آن بـه پـژوهش و نظریه پردازی پرداخته اند، همچنان جای بحث و بررسی دارد؛ زیرا افزون بر وجود تفاوت هـا و اختلاف نظرهایی در تعریف ها و تقریرهای مختلف آن ، هنوز ابعاد مبهم و مناقشـه برانگیزی در این نظریه قابل طرح است و مؤلفه های دقیق و مشخصه های جداکننـدۀ ایـن نظریـه از دیگـر نظریه های اخلاقی و حتی در میان تقریرهای متفاوت آن ، به دقت و صراحت تبیـین نشـده اند؛ بر این اساس ، برای انجام پژوهشی جامع و دقیق در این باره ، شایسته است به بررسـی پیشـینۀ آن از نخستین مراحل شکل گیریاش در یونان باستان ٤ تا جدیدترین اصـلاحات و نظریـه های نوپدید محققانی همچون کویین ٥ (۱۹۴۰- ۲۰۰۴ م ) و آدامز٦ (۱۹۳۷-...
Stephen, (2004), Kierkegaard’s Ethic of Love; Divine Commands and Moral Obligations, New York: Oxford University Press.