چکیده:
یکی از مهمترین منابع اطلاعاتی بازارهای سرمایه، اطلاعات حسابداری است. در میان اطلاعات حسابداری، سود هر سهم یکی از مهمترین و اثرگذارترین اطلاعات در شکل گیری واکنش سرمایه گذاران است. بر اساس دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکتهای ثبت شده نزد سازمان بورس اوراق بهادار تهران، شرکتهای بورسی موظفند پیشبینی عملکرد سالانه و نیز پیش بینی بر اساس عملکرد واقعی3، 6 و 9 ماهه را افشا کنند. با توجه به افشای این اطلاعات توسط شرکتهای بورسی، بررسی تأثیر گذاری این اطلاعات برای استفادهکنندگان لازم به نظر میرسد. هدف این تحقیق سنجش اثر افشای این سودهای میان دورهای بر واکنش سرمایه گذاران است، بر این اساس سه فرضیه مبتنی بر اثر گذاری هر یک از این سودهای پیشبینی شده تدوین شد. فرضیات تحقیق با استفاده از اطلاعات مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال-های1383 الی 1394 مورد آزمون قرار گرفت. نهایتاً نتیجه تحقیق نشانگر بهبود مدل واکنش به سود و معناداری هم زمان سودهای پیش بینی شده بود.
According to information disclosure instruction for listed companies in Tehran stock exchange، these companies have to disclose annual performance anticipates as well as anticipates of actual performance based on 3، 6، and 9 months. Regarding disclosure of this information by listed companies، it is necessary to investigate the effects of it for users. The purpose of this study is to measure the effect of aforementioned midterm earnings disclosure on investors. Thus، three hypotheses were formulated based on the influences of these anticipated earnings. Research hypotheses were tested and analyzed according to financial information of listed companies in Tehran stock exchange from 1382 to 1392. Finally، findings show earning response model improvement and simultaneous significance of anticipated earnings.
خلاصه ماشینی:
نقش اطلاعات حسابداري در واکنش سرمايه گذاران بورس اوراق بهادار تهران ؛ مطالعه سودهاي پيش بيني شده پريسا سادات بهبهانينيا ، اعظم وليزاده لاريجاني تاريخ دريافت :٩٥/٠١/١٥ تاريخ پذيرش :٩٥/٠٤/٢٦ چکيده يکي از مهمترين منابع اطلاعاتي بازارهاي سرمايه ، اطلاعات حسابداري است .
تحقيقات نشــان ميدهد که در بورس اوراق بهادار تهران نســبت قيمت به ســود ( P) و ســود هر ســهم (EPS) يکي از اثرگذارترين شــاخص هاي مورد E استفاده است (تهراني و همکاران ، ١٣٨٥) و سرمايه گذاران ايراني در فرآيند ارزيابي اطلاعات و تصميم گيري خود وزن زيادي به رقم سود ميدهند (پورآقاجان وهمکاران ، ٢٠١٢).
با توجه به انتشار سودهاي پيش بيني شده شرکت هاي بورسي، اين پژوهش به بررسي واکنش بازار به اين اطلاعات ميپردازد.
در ادامه با استفاده از مدل بازده به بررسي اثر اين سودهاي پيش بيني شده بر واکنش بازار پرداخته ميشود.
تخمين مدل قيمت با ورود متغيرهاي سودهاي پيش بيني شده مدل مورداستفاده در اين تحقيق براي سنجش واکنش به سود مدل قيمت است که به کار السون (١٩٩٥) بر ميگردد.
اين نشــانگر بهبود تعريف قيمت بازار از طريق حضــور هم زمان متغيرهاي سود واقعي و سودهاي پيش بيني شده است هر چند که ضرايب واکنش به سودبسيار پايين هستند.
) The financial reporting environment: Review of the recent literature, Journal of Accounting and Economics, 50, 296–343 Choi, J.
An analysis of international and cross- sectional determinants of earnings response coefficients, Journal of Accounting and Economics, 11, 143-181.
Management earnings forecasts: A review and framework, Accounting Horizons, 22 (3) ,1–24.
Effects of Management Earnings Forecasts on Future earnings response coefficient.