چکیده:
جستار حاضر با هدف نقد و شناسایی موارد قوت و ضعف معیارهای شکلی و محتوایی کتاب «تعلیم اللغة العربیة لغیر الناطقین بها، النظریة والتطبیق» اثر مؤلفان علی احمد مدکور و ایمان احمد هریدی، انجام شده است. به همین منظور پس از معرفی شاخصهای استاندارد نگارش کتاب آموزشی، میزان بهرهمندی کتاب مذکور از آن شاخصها با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت. برخی از یافتههای پژوهش نشان داد؛ کتاب حاضر 59/ از شاخصهای استانداردِ کلی را کاملا ندارد، 35/ را کامل دارد و 06/ را ناقص دارد. همچنین در بخش مربوط به عنوان مشخص شد؛ عنوان کتاب مذکور در بردارنده مسائل نظری و کاربردی آموزش زبان عربی برای غیر عربزبانها است. در بخش مقدمه مشخص شد؛ کتاب مذکور شاخصهایی همچون ضرورت تألیف کتاب و پیشینهای از تالیفات مشابه را ارائه نکرده است.
The study tries to evaluate and pinpoint the structural and content weakness and strengths of the book (talim alloghatol Arabiya lennateghina begheyreha) authored by Ali Ahmad Madkoor and Iman Ahmad Haridi. To accomplish the study, first the standard criteria for writing an educational book are introduced, then extent to which this book has benefited from those criteria is evaluated using the content analysis approach. Some results of the study showed that the book does not satisfy 59 main criteria, satisfies 39 and meets 6 only partially. Also the topic of the book revealed that it contains both theoretical and practical issues related to teaching Arabic language to non-Arab language learners. The introduction part revealed that the book does not clarify the significance of the book nor does it review the similar books in the area of the topic
خلاصه ماشینی:
اما از آنجا که کتاب «تعلیم اللغۀ العربیۀ لغیر الناطقین بها؛ النظریۀ و التطبیق »، کتابی اموزشی و آن هم در حوزه آموزش زبان عربی به غیر عرب زبان ها می باشد، بنابراین شایسته است که شاخص های ارزیابی مورد نیاز برای چنین کتابی را استخراج و سپس از حضور یا عدم حضور آنها در کتاب مذکور مطمئن شویم .
مقدمه ی کتاب حاضر اگر چه خلاصه ای از مباحث موجود در کتاب همچون «طراحی برنامه درسی آموزش زبان عربی برای غیر عرب زبانان ، سطوح مختلف زبان آموزان ، اهداف آموزش ، روشهای تدریس و تربیت استادان متخصص » و فصول کتاب را ارائه کرده است ، اما شاخص هایی همچون ضرورت تالیف کتاب ، و پیشینه ای از تالیفات مشابه در این حوزه را ارائه نکرده است .
آنچه در جدول زیر می آید برخی از شاخص های مهم و استاندارد ارائه محتوای کتاب می آید، برخی از این شاخص ها که مورد تأیید گروه های ١٣ گانه شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی پژوهشگاه علوم است از فرم پیشنهادی آن شورا استخراج و برخی دیگر را از منابع معتبر آموزشی ارائه می نماییم : (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول فوق نشان می دهد، کتاب «تعلیم اللغۀ العربیۀ لغیر الناطقین بها؛ النظریۀ و التطبیق » شاخص های «اصول نظری کتاب ، اصول تطبیقی یا کابردی کتاب ، گویایی ، نظم و انسجام عناوین اصلی و فرعی کتاب ، گویایی ، نظم و انسجام منطقی فصول کتاب ، رویکرد نقادانه و تحلیل محور دقیق ، دقت در کاربرد اصطلاحات تخصصی ، انطباق محتوای اثر با عنوان کتاب ، دقت در ارائه نظرات مطرح شده و دقت در ارجاع دهی » را در حد «ناقص دارد» دارد.