چکیده:
درسنامه آموزش زبانهای خارجی شامل 140 مقاله از مدرسان و پژوهشگران دانشگاههای جهان در رشته آموزش زبانهای خارجی است. در این اثر، جدیدترین موضوعات و مباحث مربوط به رشته آموزش زبان خارجی، به ویژه در حوزه آموزش زبان آلمانی به غیر آلمانیزبانها، تا سال انتشار کتاب (2007) مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. کتاب حاضر که موضوعات بسیار متنوعی را در برمیگیرد، میتواند در مقطع تحصیلات تکمیلی در رشتههای زبان و ادبیات آلمانی و آموزش زبان آلمانی در دانشگاههای ایران مورد استفاده استادان و دانشجویان این رشته قرار گیرد. با این حال نکاتی درباره جنبههای ظاهری، ساختاری و محتوایی این اثر قابل ذکر است. در نقد و بررسی حاضر سعی بر آن است تا نکات قوت و ضعف این کتاب به مخاطبان نشان داده شود. نتایج این پژوهش میتواند مدرسان رشته آموزش زبان آلمانی در ایران را با ابعاد و موضوعات جدید در روش تدریس زبان آلمانی آشنا کند.
خلاصه ماشینی:
در این اثر، جدیدترین موضوعات و مباحث مربوط به رشته آموزش زبـان خـارجی ، بـه ویـژه در حـوزه آموزش زبان آلمانی به غیر آلمانی زبان ها، تا سال انتشار کتاب (٢٠٠٧) مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است .
مقدمه کتاب آموزش زبان های خارجی (Handbuch Fremdsprachenunterricht)، درسـنامه ای است که توسـط کـارل ریچـارد بـائوش (Karl-Richard Bausch)، هربـرت کریسـت (Herbert Christ) و هانس یورگن کروم (rgen KrummHans-Ju) گردآوری شده است .
اما پرسشی که می توان طرح کرد این است که چرا اثـر حاضـر هماننـد درسـنامه آموزش زبان آلمانی به عنوان زبان خارجی (Deutsch als Fremdsprache) و زبـان دوم (Deutsch als Zweitsprache) در دو جلد به چاپ نرسیده است ؟ از سوی دیگر، باید به این نکته نیز اشاره کنیم که اثر حاضر توسط استادان و متخصصان برجسته آموزش زبان های خارجی به ویژه در کشورهای آلمانی زبان نوشته شـده اسـت .
از نکات مثبت اثر حاضر باید به این نکته اشاره کرد که فصل E کتاب با عنـوان «ابعـاد روش شناختی آموزش و یادگیری زبان های خارجی » با سرفصل مصـوب وزارت علـوم برای واحد درسی «روش تدریس » در رشتۀ آموزش زبان آلمـانی در مقطـع کارشناسـی ارشد تطابق کامل دارد.
از جمله نکات ارزنده و قابل توجه در اثر حاضر می توان به این مـوارد اشـاره کـرد: در فصل F از درسنامه با عنوان «حمایت و پشتیبانی از روش های یادگیری منظم زبـان » بـه موضوعاتی نظیر خودآموزی در زبان و انواع زبان آموزان از بعد شخصیتی پرداخته شـده است که در نوع خود موضوعی جدید در بحث آموزش زبان آلمانی تلقی مـی شـود.