چکیده:
در این مقاله با روش تطبیقی و توصیفی- تحلیلی، اهداف غایی و کلی آموزش محیط زیست و نیز فعالیتهای مرتبط با آنها در کشورهای سوئد، استرالیا، کانادا، ترکیه و ایران بررسی شده است. با این هدف، علاوه بر بررسی اسناد و مدارک کشورهای منتخب و ایران در زمینه آموزش محیط زیست، با 12 نفر از متخصصان محیط زیست در دو شهر تهران و اصفهان مصاحبه شده است. برای انتخاب این افراد از روش هدفمند و زنجیرهای استفاده شده است و مصاحبه با آنان تا رسیدن به تکمیل اطلاعات ادامه یافته است. نتایج بهدستآمده در بخش اهداف غایی نشان میدهد که روح حاکم بر اهداف کشورهای منتخب، توسعه پایدار بوده است. در بخش اهداف کلی در بین بخشهای تقویت دانش، مهارت و نگرش مثبت به طبیعت شباهت هست. در بخش فعالیتهای مرتبط با آموزش محیط زیست، فاصله بسیاری بین کشورهای منتخب با ایران هست که ناشی از وجود فاصله زیاد بین اهداف مدنظر با برنامه اجراشده در کشورمان است. در پایان مقاله، فعالیتهای بومیسازیشده با توجه به هدف غایی آموزش محیط زیست پیشنهاد شده است.
خلاصه ماشینی:
در همین راستا کشور سوئد فعالیتهای زیر را برای رسیدن به اهداف خود انجام داده است: 1- تسلط گفتمان زیستمحیطی در حوزۀ زیستشناسی و جانورشناسی؛ 2- ا جرای آموزش محیط زیست بهصورت یکپارچه ( بریتینگ و ویکنبرگ[17]،2010)؛ 3- اجرای سمینارهای گوناگون دربارۀ محیط زیست؛ 4- نظارت نخبگان در بحث آموزش محیط زیست و بهبود قوانین زیستمحیطی؛ 5- تشکیل آژانس حفاظت از محیط زیست با هدف چاپ و نشر برنامههای درسی جدید، ارائۀ روشهای آموزشی مناسب، تهیۀ راهنمای معلمان، فراهمکردن مواد درسی برای آموزش ضمن خدمت معلمان و اجرای سمینارها؛ 6- تشکیل سازمانهای غیردولتی مانند انجمن محیط زیست در مدرسه ؛ 7- آموزش در 5-کشور ایران: 1- داشتن سازمان حفاظت از محیط زیست؛ 2- داشتن پژوهشکدههای محیط زیست در دانشگاه؛ 3- اجرای طرح محیطیار در برخی مدارس ابتدایی و راهنمایی؛ 4- آموزش محیط زیست در کتابهای درسی ابتدایی تا پایان متوسطۀ فضاهای باز از مقطع ابتدایی تا آخر متوسطۀ دوم ( منینگ[18]، 2011)؛ 8- فراهمساختن حدود 70 فضای باز با هدف انس با طبیعت و پرورش رفتار اخلاق زیستمحیطی در دانشآموزن ( سندل و اهمن[19]، 2010)؛ 9- دسترسی عموم مردم به فضاهای بکر طبیعت؛ 10- اهدای جوایز به مدارس پیشگام در آموزش محیط زیست؛ 11- داشتن وزارتخانۀ محیط زیست و انرژی (منینگ، 2011).
& Sánchez [2]- Biasutti [3]- Erdogan [4]- Hodson [5]- Blatt [6]- Fraser [7]- Lucas [8]- Spahiu [9]- Beredy model [10]- Chain Sampling [11]- Binstock [12]- Board of Studies NSW [13]- Blessing [14]- Tao [15]- Hamalosmanoglu [16]- Perry & Miller [17]- Breiting & Wickenberg [18]- Manning [19]- Sandell& Ohman [20]-Gough [21]-Smith [22]-Earth Caretm این برنامه دارای 8 هدف است که پاسخی است به نیازهای زیستمحیطی کشورکانادا (بلسینگ، 2012).
[23]- Environmental Education and Implementation Project for Schools از مدارس محیط زیستی است که هدف آن تقویت آگاهیهای زیست محیطی و تغییر رفتار دانش آموزان بهگونهای که بتوانند مشکلات زیستمحیطی را درک کنند و در پیداکردن راه حل و اجرای آن تلاش کنند( اورز،2012) [24]- Ors [25]- Soykan& , Atasoy مراجع آقا زاده، احمد.