چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش گروهی عوارض سوءمصرف مواد بر نگرش دانش آموزان دختر دارای والد معتاد انجام گرفت. روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با استفاده از روش پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را 84 دانش آموزان دختر دارای والد معتاد تشکیل می دادند که در سال 1394در دوره دوم دبیرستان های شهر ششتمد مشغول به تحصیل بودند. از بین دانش آموزان داوطلب شرکت در برنامه آموزشی 60 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه به صورت تصادفی جای گرفتند. گروه آزمایش به مدت ۸ جلسه تحت برنامه آموزش گروهی قرار گرفتند و گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند. داده های مورد نیاز پژوهش با استفاده از پرسش نامه نگرش نسبت به اعتیاد جمع آوری گردید. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش گروهی بر مولفههای نگرش به اعتیاد (01/ 0> P) دانش آموزان دختر دارای والد معتاد تاثیر مثبت داشت. نتیجه گیری: با توجه به این که آموزش گروهی عوارض سوءمصرف مواد موجب نگرش منفی نسبت به اعتیاد در دانش آموزان دختر دبیرستانی دارای والد معتاد شد، لازم است که این گونه برنامه های آموزشی در دبیرستان ها و دانشگاه ها مورد توجه قرار گیرد.
Objective: The aim of this study was to investigate the effect of group training about drug of substance abuse complications on female high school students' attitudes with an addicted parent in Sheshtamad (Sabzevar).
Method: A quasi-experimental research design along with pretest-posttest and control group was used for the conduct of this study. The number of 84 female high school students with one addicted parent in Sheshtamad city in 2015 constituted the statistical population of this study. From among this population، 60 participants were selected through random sampling method and were randomly divided into control and experimental groups. The experimental group received group training program for 8 sessions and the control group received no treatment. The required data were collected through Attitude toward Addiction Questionnaire.
Results: The results of covariance analysis showed that group training had a significant positive effect on attitude to addiction components in female students with an addicted parent (P<0.01).
Conclusion: Since group training of substance abuse complications led to the emergence of negative attitudes to addiction among female students with an addicted parent، it seems necessary to assign credit to these educational programs in high schools and universities.
خلاصه ماشینی:
"نتیجه گیری: با توجه به این که آموزش گروهی عوارض ســوءمصــرف مواد موجب نگرش منفی نســبت به اعتیاد در دانش آموزان دختر دبیرستانی دارای والد معتاد شد، لازم است که این گونه برنامه های آموزشیدردبیرستان ها و دانشگاه ها مورد توجه قرار گیرد.
بر این اسـاس ، پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که آیا آمــــوزش گروهی عوارض سـوءمصـرف مواد بر نگرش به اعتیاد دانش آموزان دختر دارای والد معتاد شـهر ششتمد موثر است ؟ روش جامعه ، نمونه ، و روش نمونه گیری پژوهش حـاضـــر نیمـه آزمـایشـــی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه بوده اســـت .
جدول ٥: نتایج تحلیل کواریانس تک متغیری برای بررسی تفاوت ها (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضــر با هدف تاثیر آموزش گروهی عوارض ســوءمصــرف مواد بر نگرش به اعتیاد دانش آموزان دختر دبیرســتانی انجام شــد.
Benjet, Borges, Medina-Mora & Mendez منحرف (ون -رایزین ، فوسـکو و دیشـیون ١، ٢٠١٢)، بد رفتاری جسـمی، آزار جنسی و غفلت از فرزندان (اپلیارد، برلین ، روزنبلام و دادج ٢، ٢٠١١) پیش بینی کنندة مصرف مواد است .
علاوه بر اجرای برنامه های پیشگیری و مراقبت ، لازم است کـه تحقیقات بیشـــتری در زمینۀ اثرات نامطلوب گرایش به ســـوءمصـــرف مواد بر رشـــد دانش آموزان انجام شـود تا شـرایط لازم برای بهداشـت و ســلامت روانی آنان فراهم گردد و با افت تحصـیلی، جرم و جنایت ، ســوءمصــرف مواد، اختلالات روانی ناشــی از موادمخدر و روان گردان مقـابلـه شـــود (فـاتوری و همکــاران ، ٢٠١٢).
Conceptualizing Trauma for Children of Drug Addicted Mothers: A Developmental Mapping, Journal of Trauma & Treatment, 6(1), 1-4."