چکیده:
تعادل از فاکتورهای آمادگی جسمانی بهشمار میرود که در اجرای مهارتهای ورزشی نقش مهمی دارد و ورزشکار را در حفظ وضعیت مناسب و رسیدن به اهدافش یاری میرساند. ورزشهای مختلف با توجه به ویژگی و اقتضای رشته ورزشی به میزان متفاوتی از تعادل نیاز دارند و ورزشکاران رشتههای مختلف از تواناییهای متفاوتی در حفظ تعادل برخوردارند. بنابراین هدف از این پژوهش،پایاییسنجی آزمونهای عملکردی تعادل در دختران نوجوان و جوان نیمهحرفهای چند رشته ورزشی منتخب است.66 ورزشکار نیمهحرفهای از رشتههای بدمینتون، بسکتبال و تکواندو از دو گروه نوجوانان 15-10 سال و جوانان 30-20 سال که از سلامت عمومی برخوردار بودند، بهعنوان آزمودنی در این مطالعه شرکت کردند. آزمونهای تعادل ایستا (لکلک، رومبرگ، شارپندرومبرگ، BESS و فرشته)، نیمهپویا (Y) و پویا (زمان برخاستن و رفتن و راه رفتن تاندم) در سه نوبت نمرهدهی توسط آزمونگر اجرا شد. برای کاهش اثر یادگیری، هر نوبت نمرهدهی به فاصله 72 ساعت انجام گرفت. برای محاسبه میانگین و انحراف استاندارد اطلاعات از آمار توصیفی و برای تعیین پایایی آزمونها از آمار استنباطی با آزمون ICCدر سطح معناداری 05/ 0 ≤ Pاستفاده شد. نتایج نشان داد که آزمونهای لکلک، فرشته و Y در هر سه رشته ورزشی در گروه نوجوانان و جوانان و آزمون زمان برخاستن و رفتن در بدمینتون و تکواندو در گروه جوانان پایا شدند. با توجه به نتایج تحقیق میتوان آزمونهای پایا را برای ارزیابی تعادل افراد ورزشکار در جهت عملکرد بهتر و پیشگیری از آسیب در فعالیتهای ورزشی توصیه کرد.
Balance is one of the fitness factors that plays an important role in sports skills performance and helps the athletes to keep fit and achieve their goals. Different sports need different amount of balance according to their characteristics and requirements and different athletes have different abilities to maintain balance. Therefore, the aim of this study was to assess reliability of functional balance tests in semi-professional adolescent and young girls of several selected sports. 66 semi-professional athletes of badminton, basketball and taekwondo from two groups of adolescents (10-15 years old) and young subjects (20-30 years old) who had a general health participated in this study. Static balance tests (Stork, Romberg, Sharpened Romberg, BESS and Angel), semi-dynamic (Y), and dynamic (Time to Get Up and Go and Tandem Walking) in 3 scoring stages were conducted by the examiner. To reduce learning effect, each scoring stage was performed with a 72-hour interval. Descriptive statistics were used to calculate data mean and standard deviation; inferential statistics with ICC test were used to determine the reliability of tests at a significance level of P≤0.05. Results showed that the Stork, Angel and Y tests in all three sport fields in adolescent and young groups and T.G.U.G in badminton and taekwondo in young group were reliable. According to these results, reliable tests can be recommended to evaluate athletes’ balance for a better performance and a prevention of injury during exercise activities.
خلاصه ماشینی:
"پایایی آزمون های تعادل پویا با روش آماری ICC ( به تصویر صفحه مراجعه شود)بحث هدف از این پژوهش ، پایایی سنجی آزمون های عملکردی تعادل در دختران نوجوان و جوان نیمه حرفه ای چند رشتة ورزشی منتخب بود.
همچنین ، نتایج نشان داد بین نمره های تکرار اول ، دوم و سوم آزمونگر در آزمون های لک لک ، فرشته و Y همبستگی معناداری وجود دارد که نشان دهندة پایایی بالای این آزمون ها در این گروه سنی است و می توان از این آزمون ها به عنوان معیاری پایا برای ارزیابی تعادل ورزشکاران نوجوان استفاده کرد.
نتیجه گیری با توجه به هدف تحقیق (پایایی سنجی آزمون های عملکردی تعادل در دختران نوجوان و جوان نیمه حرفه ای چند رشتة ورزشی منتخب )، نتایج این پژوهش نشان داد که آزمون های تعادل ایستای لک لک و فرشته ، آزمون نیمه پویای Y و آزمون پویای زمان برخاستن و رفتن ، آزمون هایی با ضریب پایایی بالا و مناسب برای ارزیابی تعادل در ورزشکاران هستند، هرچند آزمون های دیگری همچون شارپند رومبرگ نیز پایایی متوسط در این گروه از ورزشکاران داشت ، پیشنهاد می شود مربیان ورزش با در نظر گرفتن تعادل به عنوان یک فاکتور آمادگی جسمانی مؤثر، از آزمون هایی که در این پژوهش از پایایی بالا برخوردار بودند، به منظور ارزیابی تعادل افراد ورزشکار در جهت عملکرد بهتر و پیشگیری از آسیب در فعالیت های ورزشی استفاده کنند."