چکیده:
بسیاری از نظریهپردازان مدیریت بر بهبود عملکرد درون نقشی و عملکرد فرانقشی کارکنان به منظور افزایش اثربخشی سازمان تأکید دارند. تحقیقات مختلفی در جهت بهبود عملکرد فرانقشی و درون نقشی کارکنان انجام شده است که میتوان به ادراک از مسئولیت اجتماعی و نگرشهای کاری کارکنان اشاره کرد. هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر ادراک از مسئولیت اجتماعی با عملکرد فرانقشی و درون نقشی با توجه به نقش میانجی نگرشهای کاری است. جامعه آماری این تحقیق را 1640 نفر از مدیران و کارکنان ستادی بانک تجارت تشکیل میدهند. دادههای این تحقیق از طریق پرسشنامه و نمونهای متشکل از 314 نفر به روش تصادفی ساده گردآوری و با روش مدل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل گردید. روایی پرسشها تحقیق با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن نیز به وسیله آلفای کرونباخ مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. نتایج مدل معادلات ساختاری به جز یک فرضیه دیگر فرضیات تحقیق را تأیید میکند، همچنین نشان داده شد نگرشهای کاری به عنوان متغیر میانجی اثر کامل در رابطه بین ادراک از مسئولیت اجتماعی و عملکرد کارکنان دارد.
خلاصه ماشینی:
هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر ادراک از مسئولیت اجتماعی با عملکرد فرانقشی و درون نقشی با توجه به نقش میانجی نگرشهای کاری است .
نتایج مدل معادلات ساختاری به جز یک فرضیه دیگر فرضیات تحقیق را تأیید می کند، همچنین نشان داده شد نگرشهای کاری به عنوان متغیر میانجی اثر کامل در رابطه بین ادراک از مسئولیت اجتماعی و عملکرد کارکنان دارد .
نتایج و یافته های پژوهش های اخیر حاکی از آن است که مسئولیت اجتماعی سازمان علاوهبر تأثیرات بیرونی چون بهبود عملکرد مالی و شهرت و وجهه سازمان، بر تعهد، عملکرد، آیندهنگری، ارتباطات، رفتار شهروندی سازمانی ، دلبستگی شغلی و هویت سازمانی کارکنان تأثیر مثبت و معناداری دارد [٣، ص ٧-١١].
با توجه به توضیحات داده شده هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر ادراک از مسئولیت اجتماعی سازمان با عملکرد شغلی با توجه به نقش میانجی نگرشهای کاری در بین مدیران و کارکنان حوزه ستادی بانک تجارت است .
برای نمونه ژنگ ١٠(٢٠١٠) در تحقیق خود تحت عنوان تأثیر مسئولیت اجتماعی بر نگرشها و رفتارها به روش مدل معادلات ساختاری به این نتیجه دست یافت که ادراک از مسئولیت اجتماعی تأثیر معناداری بر رفتارهای درون نقشی و فرانقشی و نگرشهای کاری کارکنان دارد.
The Impact of Employees' Perception of Corporate Social Responsibility on Job Attitudes and Behaviors: A Study in China.
Impact of Corporate Social Responsibility Activities over the Employees of the Organizations: An exploratory study.
The Impact of Corporate Social Responsibility on Organizational Commitment: Exploring Multiple Mediation Mechanism.
Corporate Social Responsibility, Organizational Justice and Job Satisfaction: How do They Interrelate, If at All?
The Effects of Perceived Corporate Social on Responsibility Employee Attitudes.