خلاصه ماشینی:
این کتاب دارای 10 فصل است که عناوین ده گانه فصلهای آن به شرح زیر میباشد: علل مشکلات رفتاری کودکان،ارزیابی مشکل،نقش مثبت و الدین در تربیت فرزندان،زمینه محدودیتها، مشکلات خوردن و تغذیه،آموزش آداب توالت رفتن، اختلالهای مربوط به خواب و خوابیدن،مشکلات عاطفی، کودک شلوغ و بیش فعال و گریه کودکان.
این کتاب دارای متنی ساده و روان بوده،دارای پیشگفتار ناشر و مترجم،مقدمه و بخشهایی با عنوانهای:مسایل اجتماعی،ارزیابی، تشخیص و مصاحبه،سایر منابع تشخیصی،مشکلات روانی-اجتماعی،روان پریشیهای کودکان،درمان روانی در کودکان و نوجوانان،بدرفتاری و اهمالکاری در مورد کودکان،اختلال تکامل عصبی در کودکان دبستانی،کودکان دارای نیازهای ویژه پزشکی،یک بازنگری،مراقبت از کودک دچار بیماری مهلک،تعامل بین کودک و خانواده و دستورالعملها و مفاهیم طب بالینی،است.
مطالعه این کتاب ضمن آنکه نیاز همکاران دستیار کودکان و دستیاران روانپزشکی را از نظر آشنایی با دیدگاههای مختلف درباره مشکلات روانشناختی کودکان برآورده میکند،برای پزشکان عمومی و سایر متخصصان و در برخی موارد برای مردم عادی نیز سودمند است.
یکی از اساسیترین راههای ارتقاء سطح بهداشت روان در جامعه آموزش شیوه برقراری ارتباط صحیح با دیگران و یادگیری الگوهای ارتباطی مؤثر و درست توسط افراد خانواده است.
کتاب شامل دو بخش،1)ارتباط و ارتباط درمانی و 2)الگوهای ارتباطی در خانواده است.
بخش دوم شامل عناصر ارتباطی،سطوح ارتباطی، کانالهای ارتباط،مرزهای خانواده،ارتباط مؤثر در خانواده،مشخصات تعاملی خانواده مؤثر،الگوهای تعاملی مؤثر و غیر مؤثر است که یکی از موضوعهای مورد بحث در درسهای خانواده درمانی در رشتههای روانپرستاری و پرستاری بهداشت جامعه میباشد.