چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی مشکلات معلمان غیربومی منطقه تیکمهداش و میزان تاثیرگذاری آن در کیفیت آموزشی به منظور جستجوی راهکارهایی برای برون رفت از شرایط کنونی و ارتقاء کیفیت تدریس معلمان انجام شده است. جامعه آماری تحقیق متشکل از معلمان مدارس منطقه تیکمهداش است که از میان آنها تعداد 125 نفر معلم طبق فرمول نمونهگیری کوکران به شیوه نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم نمونه انتخاب شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته استکه اعتبار ابزار گردآوری اطلاعات ازطریق اعتبار صوری و پایاییآن با آلفای کرونباخ اندازهگیری شد. نتایج نشان داد که به طور کلی میزان کیفیت آموزشی در معلمان بومی و غیر بومی در حد متوسط میباشد. بینکیفیت آموزشی معلمان بارضایت شغلی و ارزشهای جمعگرایانه همبستگی مستقیم و معنیدار وجود دارد. بین متغیر بیگانگی اجتماعی و سنوات تدریس همبستگی معکوس به دست آمد. برای سنجش کیفیت آموزشی براساس جنسیت، مدرک تحصیلی و امکانات ایاب و ذهاب در معلمان بومی و غیربومی از تحلیل واریانس دو راهه استفاده شد و نتایج به دست آمده حاکی از آن است که اثر تقابلی جنسیت و گروه معنیدار است ولی اثر تقابلی بین مدرک تحصیلی و امکانات ایاب و ذهاب با گروه معلمان معنیدار نمیباشد.
This Research is done to determine the relationship between the amount of organizational justice perception and conscientiousness of Tabriz Radio and TV staff and also to find the significant relationship between them. Statistical community in this Research is all staff of Tabriz Radio and TV who was 235 people. The sample size determined by Cochran formula was 147 and the sampling method was Stratified Random method. Research method is descriptive and is of correlation type. Also, in terms of purpose is functional and is conducted in field. Data collection tools were two questionnaires of organizational justice (Nihof and Mermen 1998) and working conscience (Casta and mac gray 1992). The results represent that, there is a meaningful relationship between organizational justice perception and conscientiousness of Tabriz Radio and TV staff and its dimensions such as procedural, distributive and interactive justice. But there is no positive relationship between information justice.
خلاصه ماشینی:
"با در نظر گرفتن این که، معلمان بومی و غیربومی از لحاظ عوامل تاثیرگذار احتمال ذکر شده با یکدیگر تفاوتهایی دارند، این مسئله قابل طرح است که آیا عوامل مذکور به طور مستقیم و یا غیرمستقیم میتواند با کیفیت تدریس معلمان مدارس مرتبط باشد یا خیر؟ همچنین اولویتهای ارزشی معلمان نیز میتواند در مسائل و مشکلات معلمان مهم باشد، اصولا بسته به اولویتهای ارزشی و سلسله مراتب نظام ارزشها افراد نوع نگاه و نگرش آنها به مسائل میتواند متفاوت باشد که زمینه را برای طرح پرسشهای زیر فراهم میسازد: آیا کیفیت تدریس در معلمان بومی و غیربومی که دارای اولویتهای ارزش جمعگرایانه و فردگرایانه هستند متفاوت میباشد یا خیر؟ در این رابطه بیگانگی اجتماعی و نارضایتی شغلی معلمان نیز میتواند مطرح شود.
جدول (1): پایایی متغیرهای مورد مطالعه متغیرها مقدار پایایی محاسبه شده تعداد گویهها رضایت شغلی 7160/0 10 بیگانگی اجتماعی 9368/0 30 اولویتهای ارزشی 6658/0 4 کیفیت آموزشی 8520/0 22 نتایج یافتهها جدول (2): توزیع فراوانی وضعیت جنسی معلمان مورد مطالعه جنسیت فراوانی درصد فراوانی وضعیت جنسی زن مرد کل 58 67 125 4/46 6/53 100 بومی یا غیربومی بودن بومی غیربومی کل 52 73 125 4/58 6/41 100 جدول (3): آمارههای توصیفی مربوط به متغیر مستقل (رجوع شود به تصویر صفحه) آمارههای توصیفی مربوط به متغیر میزان کیفیت آموزشی میانگین و انحراف استاندارد این متغیر در بین معلمان بومی و غیر بومی به ترتیب 39/19±11/40، 33/21±59/47 به دست آمده است."