چکیده:
یکی از عوامل مؤثر در افزایش بهرهوری، مدیریت مهندسی اجتماعی سازمان است چون در سازمانها هر موقعیتی ساماندهی مهندسی اجتماعی خود را میطلبد و آگاهی مدیران از الگوها و تئوریهای آن، انجام وظایف آنها را آسانتر نموده و باعث موفقیت سازمانها در نیل به اهدافشان میگردد. موفقیت سازمان در تحقق اهداف مدیریت مهندسی اجتماعی مؤثر، مسئله این بررسی بوده که بدین دلیل با توجه به اهمیت و ضرورت این بررسی که یکی از عوامل کلیدی در افزایش بهرهوری، مدیریت مهندسی اجتماعی سازمان است، به عبارتی تعیین آن برای ارتقاء عملکرد کارکنان با محوریت شهروند سازمانی و کارآمدی اجتماعی سازمانی هدف اصلی این بررسی بوده است. در این راستا جامعه آماری این بررسی مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمانهای تولیدی شهر تبریز بوده که با توجه به محدودیتهایی با انتخاب پنج نمونه از این سازمانها جهت جمعآوری اطلاعات، عوامل کلیدی مهندسی اجتماعی مختلف مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت مطابق نتایج به دست آمده اِعمال اصول مدیریت مهندسی اجتماعی به ترتیب اولویت به تفکیک برای هر سازمان بر اساس نوع فعالیت که میتواند به ارتقاء عملکرد مدیران، کارشناسان و کارکنان با محوریت شهروند سازمانی و کارآمدی اجتماعی سازمانی کارکنان تأثیرگذار باشد، مشخص شد.
This study investigated the problems of non-native teachers of Tykmehdash and the effects of those problems on the quality of teaching and also to seek out ways to improve the quality of teaching. Statistical community is made up of all teachers in this area among whom 125 teachers were chosen as the sample of the study (according to Cochran formula) using stratified sampling method. The study is descriptive and correlational and the measurement tool is a questionnaire that its validity and reliability measured through content validity and Cronbach's alpha respectively. The results showed that, the overall quality of teaching of native and non-native teachers is moderate. Also, there is a meaningful relationship between the quality of teaching and teachers' job satisfaction and collective values. A reverse correlation was found between social alienation and years of teaching. To measure the teaching quality in terms of gender, education and transportation resources in native and non-native teachers, two-way analysis of variance was used. The results indicated that, the opposite effect of gender and two types of teachers is significant, but the opposite effect of teachers’ certificates and transportation facilities and two types of teachers is not significant.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره (1): حجم نمونه رده شغلی مدیران کارشناسان کارکنان تعداد نمونه 31 96 139 بخش سازمانی درصد کل تجربه (درصد) تحصیلات (درصد) درصد کل تجربه (درصد) تحصیلات (درصد) درصد کل تجربه (درصد) تحصیلات (درصد) کمتراز5 سال بیشتراز5 سال کمتر ازدیپلم بیشتراز دیپلم کمتراز5 سال بیشتراز5 سال کمتر ازدیپلم بیشتراز دیپلم کمتراز5 سال بیشتراز5 سال کمتر ازدیپلم بیشتراز دیپلم اداری 22 14 15 8 11 12 8 19 9 10 9 13 18 15 10 مالی 17 15 19 6 15 14 14 5 13 8 14 18 26 16 9 مشتریان 11 21 13 34 19 15 15 28 15 14 15 22 21 22 14 فنی یا مهندسی 14 17 15 14 5 6 15 22 22 17 26 25 11 14 15 بازرگانی 6 10 10 12 6 13 29 17 18 26 14 14 8 24 32 تولیدی و عملیاتی 30 23 28 26 44 40 19 9 23 25 22 8 16 9 20 جمع 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 روش این بررسی نیز بدین صورت بوده که در جلساتی ابتدا ویژگیهای اصول مدیریت مهندسی اجتماعی سازمانی شامل امنیت شغلی، آسایش فکری، شغل، آرامش خانوادگی، روابط، عدالت، مسئولیتپذیری و ارتقاء سازمانی به طور کامل تشریح میشد تا نتایج به دست آمده پس از چالشهای مباحثهای و حضوری از سطح اطمینان بالاتری برخوردار باشد که بتوان به نتایج قابل قبولی دست پیدا کرد.
به عبارتی برای ارتقاء عملکرد مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمان با محوریت شهروند سازمانی و کارآمدی اجتماعی سازمانی کارکنان پیشنهاد میشود که: 1) در سازمانهای با نوع خدمات مونتاژ به ترتیب اولویت اصول آسایش فکری، شغل، ارتقاء سازمانی، مسئولیتپذیری، روابط، آرامش خانوادگی و عدالت، امنیت شغلی اعمال شود."