چکیده:
توجه به ارتقاء پایگاه اجتماعی معلمان در جامعه از مهم ترین عوامل موفقیت نظام آموزشی می باشد. با روند گسترش وسایل ارتباط جمعی، افکار عمومی با زندگی اقشار و گروه های مختلف جامعه، ارتباطی تنگاتنگ یافته است. یکی از موضوعات بررسی، تصور معلمان از پایگاه اجتماعی شان است که با کم و کیف شیوه زندگی شان، ارتباط می یابد. هدف از این پژوهش، شناخت تصور معلمان از پایگاه اجتماعی شان نزد افکار عمومی و این که این تصور، چه ارتباطی با سبک زندگی شان داشته است، می باشد. از نظر روش، این پژوهش از نوع پیمایشی- توصیف همبستگی است. داده ها با استفاده از ابزار پرسش نامه جمع آوری شدند. روایی ابزار تحقیق مقدار 784/ 0 حاصل شد. جامعه آماری در تحقیق حاضر کلیه معلمان شاغل در استان خراسان جنوبی در سال تحصیلی 92-93 بوده است که در مجموع 13256 نفر معلم شاغل (زن و مرد) در مقاطع مختلف تحصیلی را شامل می گردد. حجم نمونه 400 نفر معلم زن و مرد با فرمول کوکران محاسبه گردید. سپس با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای، از کل مناطق آموزشی پنج شهر (نهبندان جنوب استان، بیرجند مرکز استان، طبس گلشن غرب استان، قاین شمال استان و درمیان شرق استان) انتخاب و سپس از هر شهر چهار مدرسه (دو دخترانه و دو پسرانه) و از مرکز استان (بیرجند) ده مدرسه انتخاب گردید که در مجموع 26 مدرسه با روش تصادفی ساده انتخاب و سپس در هر مدرسه تعداد 16 پرسش نامه تکمیل گردید که در نهایت، تجزیه و تحلیل روی 400 پرسش نامه صورت گرفت. برای تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. نتایج آزمون رگرسیون چندمتغیره نشان داد که 32/ 0 از تغییرات متغیر ملاک (سبک زندگی) به وسیله متغیر پیش بین (پایگاه اجتماعی) تبیین می گردد. با توجه به تحلیل یافته ها به نظر می رسد نهادهایی که در اشاعه افکار عمومی نقش مهمی دارند، مانند رسانه های ارتباط جمعی، می بایست در جهت حفظ و گرامی داشت پایگاه اجتماعی معلمان، تلاش نمایند.
خلاصه ماشینی:
6- بین تصور معلمان از پایگاه اجتماعیشان در افکار عمومی با توجه به مؤلفه "کار و زندگی و تلاش" سبک زندگی، رابطه وجود دارد.
فرضیه ششم پژوهش: بین تصور معلمین از پایگاه اجتماعیشان در افکار عمومی با توجه به مؤلفه " کار و زندگی و تلاش" سبک زندگی، رابطه وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری مسأله مهم مورد بررسی این پژوهش بازخورد افکار عمومی در رابطه با پایگاه اجتماعی معلمان در ارتباط با سبک زندگی آنان میباشد.
نتایح آمارههای بهدست آمده در این رابطه نشان داد که تصور معلمان از پایگاه اجتماعیشان با توجه به افکار عمومی بر سبک زندگی آنان تأثیرگذار است.
فرضیه اول این پژوهش این بود که بین تصور معلمین از پایگاه اجتماعیشان در افکار عمومی و سبک زندگی آنان رابطه معناداری وجود دارد.
نتایج این فرضیه نشان داد که بین تصور معلمین از پایگاه اجتماعیشان در افکار عمومی و توجه آنان به اوقات فراغت، تفریح، رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه چهارم این پژوهش این بود که بین تصور معلمین از پایگاه اجتماعیشان در افکار عمومی با توجه به مؤلفه "خرید و مصرف کالای جدید و امروزی" سبک زندگی، رابطه وجود دارد.
فرضیه ششم این پژوهش این بود که بین تصور معلمین از پایگاه اجتماعیشان در افکار عمومی با توجه به مؤلفه " کار و زندگی و تلاش" سبک زندگی، رابطه وجود دارد؛ .
نتایج نیز نشان داد که بین تصور معلمین از پایگاه اجتماعیشان در افکار عمومی و توجه آنان به کار و زندگی و تلاش رابطه معناداری وجود دارد.