چکیده:
هدف اصلی این پژوهش مطالعه رابطهی مدیریت دانش با قابلیت نوآوری در یک هلدینگ ایرانی بود. همچنین، با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر جهتگیریهای استراتژیک سعی شد پیشنهاداتی کاربردی به مدیریت هلدینگ و شرکتهای تابعه برای افزایش سطح قابلیت نوآوری از مجرای ایجاد ترکیب مناسبی از مدیریت دانش و جهتگیری استراتژیک در شرکتهای مذکور ارایه شود. جهت تعریف مدیریت دانش چهار مؤلفهی اجتماعیسازی، بیرونیسازی، درونیسازی و ترکیب، برای قابلیت نوآوری سه مؤلفه اداری، فرآیندی و تولیدی و برای جهتگیری استراتژیک سه شکل کارآفرینانه، فناورانه و مشتریگرایانه حاصل شدند. با پیروی از فسلفهی اثباتگرایی و روش پیمایش، از ابزار سنجش پرسشنامه(مشتمل بر 55 پرسش) جهت گردآوری دادههای میدانی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش در سطح تحلیل نخست(سازمان) شامل کلیه شرکتهای زیرمجموعه(78 مورد) و در سطح تحلیل دوم(فرد) کلیه کارکنان شرکتها(حدود 11000 نفر) بود. نمونهگیری در سطح سازمان به شیوه تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران(65 سازمان مشتمل بر 8200 نفر) و در سطح فرد نیز به شیوه تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران(367 نفر) صورت گرفت. نرمال بودن دادهها از مجرای آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و روابط بین متغیرها و برازش مدل مفهومی پژوهش از طریق آزمون همبستگی پیرسون و آزمون معادلات ساختاری تأیید شدند. در نهایت مشخص شد که مدیریت دانش با قابلیت نوآوری و تمامی ابعاد آن در شرکتهای با جهتگیریهای استراتژیک کارآفرینانه و مشتریگرایانه رابطهی مثبت و معنادار دارد، اما در شرکتهای با گرایش فناورانه این رابطه معنادار نبود.
خلاصه ماشینی:
"جدول ١ روششناسی پژوهش رکن پژوهش انتخاب پژوهش فلسفه اثباتگرایی نوع به لحاظ هدف: کاربردی، به لحاظ نتیجه : تبیینی، به لحاظ رویکرد: کمی استراتژی پیمایش قلمرو مکانی: یک هلدینگ ایرانی در تهران، زمانی: از دی ١٣٩٤ تا خرداد ١٣٩٥ جامعه آماری در سطح تحلیل سازمان شامل کلیه شرکت های زیرمجموعه (٧٨ مورد) و در سطح تحلیل فرد شامل کلیه کارکنان شرکت ها (حدود ١١٠٠٠ نفر) روش نمونه گیری تصادفی ساده در هر دو سطح حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران: در سطح سازمان ٦٥ سازمان مشتمل بر ٨٢٠٠ نفر و در سطح فرد ٣٦٧ نفر گردآوری دادهها مطالعه کتابخانه ای شامل مستندات علمی و پژوهشـی، وبسـایت هـای اینترنتـی و اسـناد شـرکت هـا؛ پرسشنامه مشتمل بر پرسشنامه مـدیریت دانـش نوناکـا و تـاکئوچی (١٩٩٥)، پرسشـنامه جهـت گیـری استراتژیک ریتلا و همکاران (٢٠١٣) و پرسشنامه قابلیت نوآوری میرکمالی و چوپانی (١٣٩٠) ارزیابی ابزار گردآوری دادهها روایی محتوایی و صوری (با استفاده از نظر صـاحبنظران و بهـرهگیـری از پرسشـنامه هـای اسـتاندارد)؛ پایایی(با اتکا بر ضریب آلفای کرونباخ(کل ٠/٩١، مدیریت دانش : ٠/٩٢، جهت گیری استراتژیک : ٠/٨٨، قابلیت نوآوری: ٠/٩١) تحلیل دادهها تحلیل آماری توصیفی، تحلیل آماری استنباطی (با کمک نرمافزارهـای SPSS و LISREL) شـامل بررسی نرمال بودن داده ها از طریق آزمون کولموگروف – اسمیرنوف (جدول ٢)، تحلیـل روابـط بـین متغیرها از طریق آزمون همبستگی پیرسون (جدولهای ٣ و ٤) و آزمون برازش مدل (جدول ٥) و آزمون معادلات ساختاری (جدول ٦) ٥- یافته ها در ابتدا و بیش از هر گونه تحلیلی لازم است نرمال بودن توزیع دادهها مورد بررسی قرار بگیرد."