چکیده:
هدف تحقیق، مقایسه فعالیتهای پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی شهر تهران بهمنظور ارائه راههای افزایش توانمندی آنان است. روش پژوهش از نظر نوع دادههای جمعآوری شده، کمّی و ازلحاظ نحوۀ اجرا، توصیفی- پیمایشی است. چکلیستی محققساخته دارای 32 گویه برای بررسی وضعیت پژوهشی اعضای هیئت علمی تهیه شد. همچنین پرسشنامۀ استاندارد اسپریتزر برای شناسایی وضعیت توانمندی اعضای هیئت علمی (پایایی 906/0) استفاده شد. جامعه آماری، همه اعضای هیئت علمی تماموقت (غیر از علوم پزشکی) دانشگاههای دولتی (4685 نفر) و آزاد اسلامی (2602 نفر) شهر تهران در سال تحصیلی 1394-1393 بود. از این میان، 487 نفر از دانشگاههای دولتی و 390 نفر از دانشگاههای آزاد به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. تحلیل دادهها از طریق آزمونهای تی در نرمافزار SPSS صورت پذیرفت. نتایج نشان داد وضعیت پژوهشی اعضای هیئت علمی مورد مطالعه بهتر از حد متوسط بود. با این حال، اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی وضعیت بهتری داشتند.
خلاصه ماشینی:
بر اين اساس ، در پژوهش حاضر سعي بر اين است تا با استفاده از مدل مفهومي اقتباسي از معيارهاي موجود در اين آئين نامه ، فعاليت هاي پژوهشي اعضاي هيئت علمي دانشگاه هاي دولتي و آزاد اسلامي شهر تهران بررسي و ارزيابي شود.
بنابراين هدف از انجام اين تحقيق ، مقايسه فعاليت هاي پژوهشي اعضاي هيئت علمي دانشگاه هاي دولتي و آزاد اسلامي در شهر تهران است .
بر اين اساس ، پرسش هاي اصلي زير مطرح شد: - چه تفاوتي بين فعاليت هاي پژوهشي اعضاي هيئت علمي دانشگاه هاي دولتي و آزاد اسلامي شهر تهران وجود دارد؟ - چه راهکارهايي را ميتوان براي افزايش توانمندي اعضاي هيئت علمي دانشگاه هاي دولتي و آزاد اسلامي شهر تهران ارائه داد؟ مباني نظري و پيشينۀ پژوهش سنجش و ارزيابي کيفيت عملکرد اعضاي هيئت علمي آموزش عالي، با دسترسي محدود و کمبود گزارش هاي مدون و کار اجرايي منسجم مواجه است .
برخي از اين عوامل در جدول (١) دسته بندي شده است : جدول (١) عوامل مؤثر بر کيفيت نظام آموزش عالي در زيرشاخه تحقيقات (عزيزي،١٣٩٢) (رجوع شود به تصویر صفحه) مجموعه اين عوامل ، ميزان رضايتمندي و به عبارتي ، ميزان مطلوبيت با بود و نبود بستر مناسب براي انجام پژوهش توسط اعضاي هيئت علمي را نمايان مي سازد (عزيزي، ١٣٩٢).
همچنين راهکارهاي ارائه شده مبني بر حق انتخاب ، مؤثر بودن ، شايستگي و معنيداري براي ارتقاي توانمندي اعضاي هيئت علمي دانشگاه هاي دولتي و آزاد اسلامي با نتايج تحقيقات عزيزي (١٣٩٢)، عبدي (١٣٨٣) و ويس (١٩٩٨) همسو است .
Factors associated with research productivity of agricultural education faculty.
Research productivity and perceived teaching effectiveness: A survey of Economics faculty.