چکیده:
هدف: هنگامی که از نسل های دانشگاهی سخن به میان می آید، ملاحظه می شود که گویا سنگ پایه و مبنای تفکیک ها و توسعه ها، افزایش سطح استقلال و خوداتکایی بوده است. حال اگر سنگ پایه تمییز و تشخیص نسل ها، ارائه خدمات علمی سودمندتر باشد، چگونه می توان نسل ها را پی در پی متمایز ساخت، رصد کرد و معرفی نمود. در این امتداد این سؤال مطرح می شود که؛دانشگاه های پیشرو در امر تولید علم و به تبع آن ارائه خدمت اجتماعی مهم (ثروت و امنیت و آگاهی)، چه ویژگی هایی دارند؟بدیهی است که سؤال فوق، حال و هوای آرمانی و تصویرپردازانه نوعی دانشگاه برتر را در نظر می آورد. در امتداد این سؤال، سؤال دیگر این پژوهش مطرح می شود که همگرا با دانشگاه پیشرو، کتابخانه های دانشگاهی باید چه ویژگی هایی داشته باشند و برحسب کدام فضیلت متمایز گردند؟روش: در پرتو این سؤال، در این پژوهش، ابتدا به مطالعه تطبیقی ویژگی های پنج دانشگاه پیشرو براساس تراز جهانی QS پرداخته شده است؛ سپس ویژگی های کتابخانه های آن ها مقایسه شده و پس از آن، ویژگی های دانشگاه پیشرو، رصد و بازپردازی شده اند. یافته ها: بر این اساس، در کتابخانه های خوب آینده، بر دسترسی سریع تر، بهتر و تحلیل شده تر اطلاعات و مدیریت دانش به ویژه از حیث تولید، نگهداری و اشاعه دانش تأکید می شود.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش با تأکيد بر دو سؤال زير قصد دارد تا امکان رصد آينده و افزايش همگرايي رو به رشد دانشگاه ها و کتابخانه هاي دانشگاهي را در جهت نيل به چشم انداز برتر آن ها، مدنظر قرار دهد؛ در اين امتداد اين سؤال مطرح مي شود که ؛ دانشگاه هاي پيشرو در امر توليد علم و به تبع آن ارائه خدمت اجتماعي مهم (ثروت و امنيت و آگاهي )، چه ويژگي هايي دارند؟ بديهي است که سؤال فوق حال و هواي آرماني و تصويرپردازانه نوعي دانشگاه برتر را از منظر عالي نگاه علمي نزد استادان و دانش دوستان در نظر ميآورد.
در امتداد اين سؤال ، سؤال ديگر اين پژوهش مطرح مي شود که همگرا با دانشگاه پيشرو و خدمت گرا، کتابخانه هاي دانشگاهي بايد چه ويژگي هايي داشته باشند و برحسب کدام فضيلت متمايز گردند؟ بنابراين ضمن ملاحظه سير تحول دانشگاه هاي پيشرو (پنج دانشگاه برتر در سطح جهاني)، سير تطور و نحوه مديريت کتابخانه هاي آن ها، در کانون توجه قرار گرفته است .
دانشگاه هاي کارآفرين با برخي عوامل کليدي زير توصيف ميشوند: الف ) برخورداري از رهبري قدرتمند و توسعه ظرفيت هاي کارآفريني، براي همه دانشجويان و کارکنان در سراسر محوطه دانشگاه ؛ ب ) برخورداري از روابط قوي با سهامداران خارجي و ارائه ارزش افزوده ؛ ج ) برخورداري از توانايي ارائه نتايج کارآفريني و تأثير بر افراد و سازمان ها؛ د) برخورداري از تکنيک هاي يادگيري نوآورانه و الهام بخشي عمل کارآفرينانه ؛ ه ) برخورداري از مرزهاي باز و جريانات مؤثر دانش بين سازمان ها؛ و) برخوداري از رويکرد چندجانبه آموزشي، و توان تقليد از تجربيات جهان واقعي و تمرکز بر حل چالش ها و مسائل پيچيده ؛ ز) برخورداري از توانايي حرکت به سمت ترويج استفاده از تفکر کارآفرينانه و رهبري (آرنات ، ٢٠١٠: ١٣٨).