چکیده:
هدف : پژوهش حاضر به منظور شناسایی میزان حضور مصداق های پشتیبان چارچوب سواد اطلاعاتی در وب سایت کتابخانه های دانشگاه های برتر ایران در مقایسه با وب سایت کتابخانه های دانشگاه های برتر جهان انجام پذیرفت .
روش : پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش ارزیابانه و پیمایشی صورت پذیرفت . شیوه نمونه گیری هدفمندو نمونه شامل ١٠ وب سایت کتابخانه ای دانشگاه های برتر ایران و ١٠ وب سایت از کتابخانه های دانشگاه های برتر جهان است . در بررسی رویکرد دانشجویان ، تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی علم اطلاعات و دانش شناسی به روش سرشماری مورد پیمایش قرار گرفت . ابزارهای گردآوری اطلاعات سیاهه وارسی و پرسشنامه پژوهشگرساخته است .
یافته ها: ٤٨ مصداق پشتیبان سواد اطلاعاتی شناسایی و بر پایه چارچوب سواد اطلاعاتی ٢٠١٦ دسته بندی شد. براساس یافته های به دست آمده ، حضور مصداق های پشتیبان سواد اطلاعاتی در وب سایت های کتابخانه های دانشگاه های برتر جهان بیشتر از ایران است . وب سایت کتابخانه دانشگاه های واشنگتن و پنسیلوانیا در رتبه نخست و دانشگاه صنعتی اصفهان در آخرین رتبه قرار گرفتند. یافته ها نشان داد در چارچوبی که آشنایی دانشجویان کم است ، میزان استفاده از آن نیز کاهش مییابد و این دو بر ضرورت حضور آن از دید دانشجویان تاثیرگذار است
خلاصه ماشینی:
با توجه به مطالعاتي که در زمان انجام پژوهش صورت گرفته است ، به نظر ميرسد عوامل پشتيبان سواد اطلاعاتي بيش از اين ٩ مورد باشد، پژوهش حاضر به دنبال شناسايي و بررسي تعداد بيشتري از مصداق هاي پشتيبان آموزش سواد اطلاعاتي قابل ارائه از طريق وب سايت کتابخانه هاي دانشگاهي ميباشد.
در پژوهش حاضر پس از استخراج مصداق هاي سواد اطلاعاتي و تهيه سياهه وارسي، پرسشنامه اي بر اساس آن تهيه شده و در اختيار دانشجويان تحصيلات تکميلي رشته علم اطلاعات و دانش شناسي قرار گرفت تا ميزان ضرورت و کاربرد اين مصداق ها از ديد آن ها نيز مشخص شود، که اين قسمت از پژوهش در پژوهش هاي پيش گفته انجام نپذيرفته است .
به اين ترتيب ، بررسي وضعيت وب سايت کتابخانه هاي دانشگاهي به عنوان دروازه مجازي ورود به کتابخانه ها، که امروزه توسط دانشجويان بسيار مورد استفاده قرار ميگيرد، با توجه به اين چارچوب جديد ضروري به نظر ميرسد و در اين پژوهش به آن پرداخته شده است .
در اين پژوهش دو جامعه آماري مورد بررسي قرار ميگيرند؛ نخست وب سايت کتابخانه هاي دانشگاه هاي برتر جهان و ايران و سپس دانشجويان تحصيلات تکميلي رشته علم اطلاعات و دانش شناسي دانشگاه فردوسي مشهد.
بحث ونتيجه گيري به منظور شناسايي وضعيت وب سايت برتر ايران در مقايسه با وب سايت برتر جهان از نظر برخورداري از مصداق هاي پشتيبان سواد اطلاعاتي که پرسش اول پژوهش است ، حضور مصداق هاي پشتيبان آموزش سواد اطلاعاتي در ٢٠ وب سايت کتابخانه دانشگاهي مورد نظر، بررسي شد.