چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، تحلیل و بررسی یک پرسش یا اعتراض به حلقه کندوکاو اخلاقی و تلاش برای پاسخ به آن است. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش تحلیل محتوا و روش تحلیل و استنتاج منطقی بهره گرفته شد. نظر به اینکه حلقه کندوکاو اخلاقی مخالف تلقین است و در هرمنوتیک فلسفی پیشداوریها شرط فهم دانسته شدهاند، این پرسش مطرح شد که تربیت اخلاقی بدون تلقین چگونه امکان تحقق دارد؟ در بیان این اعتراض، نخست صورتهای مختلف آن در داخل و خارج ایران تبیین شد، سپس با بهره بردن از آراء گادامر به عنوان پدر هرمنوتیک فلسفی و انتقادهای هابرماس پاسخی به این اعتراض پیشنهاد شد. نتیجه این بود که پذیرش این اعتراض نیازمند تهی شدن مفهوم «خودآئینی» و «تلقین» است. ازاینرو، نشان داده شد که هابرماس چگونه برای رفع این مشکل ما را به مفهوم دقیق «خودآئینی ارتباطی» و پیامد آن مفهومی دقیقتر از «تلقین» رهنمون میسازد تا بدینوسیله پاسخی برای اثبات امکان تربیت اخلاقی بدون تلقین فراهم آورده شود. همچنین، با استفاده از رویکرد ابطالپذیری نشان داده شد که استفاده از حلقه کندوکاو اخلاقی برای رشد تفکر نقادانه در کودکان به معنای رد ارزشهای مسلط جامعه نیست.
خلاصه ماشینی:
نظر به اينکه حلقه کندوکاو اخلاقي مخالف تلقين اســـت و در هرمنوتيک فلســـفي پيش داوريها شرط فهم دانسته شده اند، اين پرسش مطرح شد که تربيت اخلاقي بدون تلقين چگونه امکان تحقق دارد؟ در بيان اين اعتراض ، نخست صورت هاي مختلف آن در داخل و خارج ايران تبيين شد، سپس با بهره بردن از آراء گادامر به عنوان پدر هرمنوتيک فلســـفي و انتقادهاي هابرماس پاســـخي به اين اعتراض پيشــنهاد شــد.
اکنون اين پرسش مطرح ميشود که اگر منتقدان و فعالان فلسفه براي کودکان هر دو ميپذيرند که انسان محاط در زبان ، ودايع و مواريث فرهنگي است که زيست جهان او را شکل ميدهند، اختلاف از کجا برميخيزد؟ آيا اينکه ممکن نيست انسان خالي از مواريث و ودايع فرهنگي باشد ميتواند به اين معنا باشد که هيچ تفاوتي ميان نظام هاي آموزشي که به صراحت تلقين محورند و نظام هايي که ادعاي مقابله با تلقين دارند وجود ندارد؟ آيا هرمنوتيک فلسفي گادامر به نظام هاي آموزشي اجازه ميدهد که به صورت آگاهانه و از روي عمد صرفا به تلقين مباني، مواريث و ودايع فرهنگ خود بپردازند و باب نقد و آموزش انتقادي را ببندند؟ پاسخ هاي گادامر به اعتراض پيش از پاسخ به پرسش هاي فوق ، لازم است اندکي به بررسي دقيق تر پشتوانه فلسفي اين اعتراض پرداخته شود که به نظر ميرسد با خوانشي نه چندان دقيق و عميق از گادامر فراهم شده است .
The philosophy that is contrary to the religious beliefs eliminates children's beliefs, Retrieved from Tasnim News Agency Website (In Persian): https://www.