چکیده:
رشد بالای دانش در حوزههای گوناگون به ایجاد تغییرات فزاینده در محیط سازمانها منجر شده که فرصتها و تهدیدهایی را به دنبال داشته است. از جمله علل اصلی این تغییرات رو به رشد، بهرهگیری از خلاقیتها و نوآوری ناشی از دانش و تجربیات کسب شده توسط سازمان، تلفیق، تقویت و بهکارگیری مستمر آنها است. هدف این پژوهش بررسی، اولویتبندی و مقایسه ابعاد اصلی چرخه مدیریت دانش در وضعیت موجود و مطلوب یک سازمان پروژهمحور، و بهتبع آن شناسایی ابعاد مهمتر و موثرتر بر مدیریت دانش و ارائه راهکارهایی کارامد بهمنظور ارتقا و توسعه سطح مدیریت دانش سازمانی است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق و شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی - پیمایشی است. نمونه آماری پژوهش 103 نفر از کارکنان مرتبط با پروژههای شرکت مهندسین مشاور نوی است که به روش نمونهبرداری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. برای جمعآوری اطلاعات مربوط به مبانی نظری از روش مطالعات کتابخانهای و برای جمعآوری داده در مورد فرضیات پژوهش از توزیع پرسشنامه بسته استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیات پژوهش حاکی از وجود تفاوت در اولویتبندی و در نتیجه اهمیت ابعاد مختلف چرخه مدیریت دانش و شاخصهای هر یک در شرایط موجود و مطلوب جامعه آماری موردنظر بوده و نمایانگر لزوم اصلاح برنامهریزی فرایندهای اصلی چرخه مدیریت دانش و شاخصهای مهمتر و اثرگذارتر بر هر یک است. بالاترین اولویت در وضعیت موجود جامعه آماری موردنظر به فعالیت اکتساب و خلق دانش و در شرایط مطلوب به فعالیت بهکارگیری و کاربرد دانش مربوط است.
خلاصه ماشینی:
بنابراین در این پژوهش بهدنبال بررسی، اولویتبندی و تعیین اهمیت ابعاد مختلف چرخه مدیریت دانش در وضعیت موجود و وضعیت مطلوب یک سازمان پروژهمحور و بهعنوان مورد مطالعه شرکت مهندسین مشاور نوی خواهیم بود، بهگونهای که در پایان پژوهش بتواند با ارائه راهکارهای اساسی و کارامد موجب ارتقای سطح مدیریت دانش و در نتیجه کارایی، اثربخشی و موفقیت اینگونه سازمانها و ساختارها شود.
در بخش آمار استنباطی برای آزمون فرضیات پژوهش و تعیین اولویت، اهمیت و توصیف وضعیت هر یک از فعالیتهای اصلی فرایند مدیریت دانش و همچنین شاخصهای هر فعالیت در شرایط موجود و مطلوب از آزمون فریدمن بهره برده شده است.
4-2- آمار استنباطی و آزمون فرضیهها در این پژوهش برای آزمون فرضیههای پژوهش و تعیین اولویت، اهمیت و توصیف وضعیت هر یک از فعالیتهای اصلی چرخه مدیریت دانش و همچنین شاخصهای هر فعالیت در شرایط موجود و مطلوب از آزمون فریدمن به شرح زیر استفاده شده و نتایجی مطابق جدولهای زیر بهدست آمده است.
با توجه به میانگین رتبه بهدست آمده برای هر یک از ابعاد، در شرایط موجود جامعه آماری مورد پژوهش فعالیت اکتساب و خلق دانش با میانگین رتبه 07/3 دارای مناسبترین وضعیت و در اولویت اول قرار دارد و سایر فعالیتهای بهکارگیری و کاربرد دانش، حفظ و نگهداری دانش، تسهیم و انتقال دانش بهترتیب در اولویتهای بعدی قرار دارند؛ یعنی در بین فعالیتهای مدیریت دانش بیشترین توجه به اکتساب و خلق دانش و کمترین توجه به تسهیم و انتقال دانش نسبت به سایر فعالیتها شده است.