Skip to main content
فهرست مقالات

نظارت و ارزش یابی

نویسنده:

(7 صفحه - از 47 تا 53)

خلاصه ماشینی:

"در اصطلاح،معمولا واژه نظارت‌ ( Supervision )در علم مدیریت در کنار مفهوم«کنترل»آمده و عبارت است از آن‌ که،اطمینان حاصل شود که عملیات‌ انجام شده در راه نیل به هدف را به موقع و به طور مطلوب تأمین نموده‌اند یا خیر؟ ارزیابی به معنای مقایسه‌ای‌ بین اهداف ضمنی و اهداف‌ بیان شده در برنامه هر سازمان‌ از یک طرف،و نتایج پیش‌بینی‌ شده و مورد انتظار از سوی دیگر می‌باشد در صورتی که در عملیات اجرایی انحراف‌ حاصل گردد،در اسرع وقت توسط مقامات کنترل کننده و ناظر تدابیر به منظور جلوگیری از انحرافات و نیل به هدف‌ مطلوب به عمل آید. 14 برای کامل‌تر شدن الگوی ارزشیابی‌ مورد بحث،حداقل سه نکته زیر را باید بدان افزود: 1)ارزیابی کردن ارزیابی: از آنجا که هدف ارزیابی،جلوگیری از اشتباهات و ضایعات قابل توجه و تصمیم‌گیری درست در آموزش است، پرسش اساسی قابل طرح آن است که از کجا معلوم که ارزیابی صورت پذیرفته، در یک ارزیابی«کارآمد»، هیچ‌گونه داده‌های غیر ضروری‌ گردآوری نمی‌شود و هیچ مورد از منابع نیز به هدر داده‌ نمی‌شود صحیح و قرین به صواب است؟برای این‌ که به صحت داده‌ها و یافته‌ها و تحلیل‌ها بتوان اعتماد نمود،خوب است که‌ محصول ارزشیابی بر اساس حداقل سه‌ معیار:«کارآمدی»،«کامل بودن»و «تمرکز دیدگاه«. 15 2)پرسش‌نامه خودسنجی تدریس: جنبه‌هایی که برای سنجش ویژگی‌های‌ تدریس مدرسان مورد توجه قرار می‌گیرد، شامل تسلط آنان بر موضوع درسی، نگرش آنان نسبت به آموزش و یادگیری و مهارت‌های مدیریت در کلاس درس‌ است،که برای اندازه‌گیری این جنبه‌ها، می‌توان از جمله از شیوه خودسنجی‌ (ارزشیابی مدرسان به وسیله خودشان)، در کنار شیوه‌های دیگر(نظر همکاران، نظرخواهی از دانشجویان،نظر مدیران‌ و..."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.