Skip to main content
فهرست مقالات

روابط انسانی در سازمان

(4 صفحه - از 15 تا 18)

کلید واژه های ماشینی : سازمان، کارآیی، رابطه انسانی در سازمان، روابط انسانی، کارگران، بوروکراسی، مدیریت، هاثورن، ماشین، نظریه کلاسیک

خلاصه ماشینی:

"کارگران از این‌ که هنگام کار مورد توجه قرار گرفته‌ بودند خوشحال‌ بودند و همین امر باعث افزایش‌ کارآیی شده بود در میان صاحبنظرانی که نسبت به دیدگاه یک سو نگر نظریه‌های‌ کلاسیک واکنش نشان دادند شاید خانم«ماری پارکر فالت»را بتوان‌ مفسر دوره گذار از نظریه‌های کلاسیک به نظریه‌های رفتاری دانست. با پیدایش دانش روابط انسانی روشن شد نظریه کلاسیک‌ها که فرد را تنها از جنبه اقتصادی،مهم می‌دانستند و کارگران را همانند ماشین‌هایی می‌پنداشتند که بایستی از نیروی آنها به عنوان یک انرژی‌ مکانیکی در جهت بالا بردن سطح تولید استفاده نمود،دیگر اهمیت‌ چندانی ندارد و نمی‌تواند اثری در افزایش بازدهی کار و بالا بردن سطح‌ تولید سازمان‌ها داشته باشد بلکه از طریق دانش روابط انسانی است که‌ می‌توان دریافت چه عواملی در چگونگی رفتار سازمانی افراد،مؤثرند و می‌توانند در کاهش یا افزایش بازدهی و تولید اثر بگذارد. البته عده‌ای معتقدند که در اصل پیدایش مکتب روابط انسانی به‌ وسیله التون مایو و دستیارانش اتفاقی بود!چرا که وی و دستیارانش ابتدا قصد نداشتند آزمایش‌هایی برای پیدا کردن روابط غیررسمی و سازمان‌ غیررسمی و اهمیت آن در سازمان رسمی انجام دهند،بلکه حسب اتفاق‌ و حین تحقیق علمی تجربی روی تاثیر عوامل فیزیکی و مادی بر افزایش کارآیی در حمایت از مدیریت علمی(تیلوریسم)به این‌ دستاورد عظیم جهانی رسیدند(سید علی اکبر افجه،1380). نتیجه این شد،کارگران از این که هنگام کار مورد توجه قرار گرفته بودند خوشحال بودند و همین امر باعث افزایش کارآیی شده بود، البته پاسخ این سوال طی تقریبا ده سال و طی مصاحبه‌های آزادی که‌ تقریبا با بیست هزار نفر از کارکنان همه بخش‌های مختلف کارخانه به‌ عمل آمد،معلوم شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.