چکیده:
386 نفر از دانشجویان(181 زن،205 مرد)که به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده اتنخاب شده بودند ضمن پاسخ به پرسشنامه مشخصات جمعیتشناختی،مقیاسهای سنجش منبع کنترل درونی-بیرونی راتر و نیز افسردگی بک را تکمیل نمودند.تحلیل دادههای پژوهش به کمک آزمون t ،تحلیل واریانس و ضریب همبستگی نشان داد که 28%از دانشجویان، گرایش به منبع کنترل بیرونی و 72%گرایش به منبع کنترل درونی دارند.میانگین نمرههای منبع کنترل درونی-بیرونی و نیز میزان افسردگی در دو جنس تفاوت معنیدرای را نشان نداد.دانشجویان متأهل بیش از افراد مجرد گرایش به منبع کنترل درونی داشتهاندو میزان افسردگی آنها کمتر از دانشجویان مجرد بود.افراد با منبع کنترل درونی بیش از افراد دارای منبع کنترل بیرونی به رشته تحصیلی خود علاقمند بودهاند.اما تفاوت معنیداری در میانگین معدل درسی دانشجویان علاقمند و بیعلاقه به رشته تحصیلی خود دیده نشد.وجود افکار خودکشی و ناامیدی نسبت به آینده در دانشجویانی که گرایش به منبع کنترل بیرونی داشتند در سطح معنی داری بیشتر از دانشجویان دارای منبع کنترل درونی بوده است.همچنین گرایش به منبع کنترل درونی و میزان افسردگی دانشجویان همبستگی معنیدار منفی نشان داد.افت شدید عملکرد تحصیلی در دانشجویانی که منبع کنترل بیرونی داشتهاند در مقایسه با کسانی که گرایش به منبع کنترل درونی داشتهاند،بیشتربوده است.آزمون ضریب همبستگی پیرسون رابطه خطی معنیدار بین افزایش معدل درسی و گرایش به منبع کنترل درونی نشان نداد.
خلاصه ماشینی:
"هدف از پژوهش حاضر بررسی جایگاه منبع کنترل درونی-بیرونی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان و نیز بررسی چگونگی رابطه بین متغیر یاد شده با میزان افسردگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان میباشد.
ضریب پایایی بدست آمده فرم کوتاه این مقیاس برای دانشجویان دانشگاه شیراز که توسط شاهپوریان و حجت(1987)گزارش گردیده، (به تصویر صفحه مراجعه شود) یافتههای پژوهش نشان میدهند انشجویانی که معدل درسی بالاتری داشتهاند در سطح معنیداری نسبت به آینده خود ناامیدتر از سایر دانشجویان بودهاند 0/72 بوده است.
تحلیل نمرههای دو گروه متأهل و مجرد نشان داد که دانشجویان متأهل،گرایش بیشتری به منبع کنترل درونی دارند تا دانشجویان مجرد(0/01< P ،2/82 t همچنین آزمون یاد شده گویای آن است که دانشجویان با منبع کنترل درونی در سطح معنیداری بیش از دانشجویانی که گرایش به منبع کنترل بیرون دارند،نسبت جدول 2-میانگین و انحراف معیار نمرههای منبع کنترل درونی -بیرونی دانشجویان برحسب جنس (به تصویر صفحه مراجعه شود) (1)- Beck Derpression Scale به رشته تحصیلی خود علاقمند هستند(0/01< P ، 2/34 t ).
بحث در یافتهها پژوهش حاضر با هدف اصلی بررسی جایگاه منبع کنترل درونی-بیرونی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان و نیز رابطه آن با افسردگی و عملکرد تحصیلی آنان انجام گردید.
پیشنهاد از آنجا که یافتههای پژوهش حاضر نشان داد مقوله منبع کنترل درونی-بیرونی با افت شدید عملکرد تحصیلی دانشجویان ارتباط دارد و نیز رابطه معنیداری با نگرش آنها نسبت به آینده،بهداشت روانی و میزان افسردگی دانشجویان دارد،بنابراین توجه دستاندکاران آموزشی و فرهنگی جامعه بویژه دانشگاهها را در کنار ابعاد دیگر آموزشی به مقوله بالا جلب مینماییم."