چکیده:
هدف از این پژوهش، کاوش هویت شرححالنویسی در سند برنامه درسی ملی بود. روش تحقیـق، ترکیبی اکتشافی متوالی از نوع ابزارسازی بوده است که در قسمت کیفی مطالعهی موردی و در بخش کمّی تحلیل محتوای کمی بوده است. جامعهی آماری در بخش کیفی، شامل کتابها و اسناد مرتبط به هویت خود شرححالنویسی و در بخش کمّی سند برنامه درسی ملی بوده است. نتایج بخش کیفی شامل استخراج 19 مضمون پایه بوده که بر اساس آن 5 مضمون سازماندهنده برای هویت شرححالنویسی بهعنوان مفهوم مضمون کل یا فراگیر درنظر گرفته شد که روایی آن مورد تایید اعضای هیات علمی گروههای برنامهریزی درسی، فلسفهی تعلیم و تربیت و روانشناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سینا قرار گرفت که تعداد کل آنها 12 نفر بودند. سپس بر اساس ابزار ساخته شدهی سند برنامه درسی توسط تیم پژوهش مورد تحلیل مضمونی قرار گرفته و توسط اساتید دانشگاه بوعلی نظرخواهی و میزان توافق ثبت شده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کمّی از شاخصهای آمار توصیفی فراوانی و درصد استفاده شده است. نتایج نشان داد که در سند برنامه درسی ملی به مولفهی معماری خود 27 /26 درصد؛ مولفهی خودتنظیمی 57/ 24 درصد، تجربه زیسته 33/ 20 درصد، خودتعریفی 43/ 14 درصد و تخیل با 40/ 14 درصد تاکید شده است. و در مجموع بر هویت خود شرححالنویسی به میزان 97/ 19 درصد تاکید شده است.
خلاصه ماشینی:
نتایج بخش کیفی شامل استخراج ١٩ مضمون پایه بوده که بر اساس آن ٥ مضمون سازمان دهنده برای هویت شرح حال نویسی به عنوان مفهوم مضمون کل یا فراگیر درنظر گرفته شد که روایی آن مورد تایید اعضای هیأت علمی گروه های برنامه ریزی درسی ، فلسفه ی تعلیم و تربیت و روان شناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سینا قرار گرفت که تعداد کل آن ها ١٢ نفر بودند.
کازلین (٢٠١٢) مؤلفه های مهم برنامه درسی شرح حال نویسی را تجربه زیسته ، داستان ، زمان ، مکان ، انعطاف پذیری ، روایت و موقعیت عنوان می کند ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- Anwarddin 4- Gappmaier 2- Weiner 5- Lejeune 3- Schwalm 6- Burgess (کاولفوس ،٢٠٠٦١).
پرورش هویت خود شرح حال نویسی ازطریق برنامه درسی پیامدهای بسیار مهمی دارد از جمله این که برنامه درسی فقط شامل محتوای تدریس شده نیست ؛ بلکه شامل تجارب کسب شده و فهم روایت هایی است که دانش آموزان با خود به کلاس می آورند و خود شرح حال نویسی ابزار مهمی برای تقویت چگونگی تصور است (کروک ٥، ٢٠١٢)، تئوری و عمل فرآیند خود شرح حال نویسی با ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- Kaplan& Flum 4- Kanu & Glor 2- Moon 5- Crooks 3- Bamberg تحلیل روان کاوانه راه هایی است که توانایی دانش آموزان را جهت استفاده از تجارب آموزشی شان افزایش می دهد و گرایش های دانش آموز را به عنوان یک منبع مولد برای توسعه می داند (گرومت ، ٢٠١٤) شرح حال نویسی موجب برقراری ارتباط بین تجارب گذشته ، حال و آینده می شود (پاینار، ٢٠٠٤)، توسعه ی خودپنداره و خودفهمی دانش آموزان (ریس ١ و همکاران ،٢٠١٠) می شود.
"Shaping Identity and Healing the Self: Sharon Hamilton's My Name's Not Susie and the Female Autobiographical Tradition", A Thesis submitted to The Graduate School at the University of Missouri - St. Louis in partial fulfillment of the requirements for the degree Master of Arts in English with an emphasis in Composition.