چکیده:
یکی از شرطهای اساسی در جهتدهی عملکرد کارکنان و سازمانهای دولتی، کاهش فساد، کسب اعتماد عموم و ایجاد جامعة مردمسالار است. در راستای این آرمان، سازوکاری بهنام شفافیت وجود دارد. اطلاعات که یکی از حیاتیترین مسائل برای بقای دموکراسی بهشمار میرود، بهوسیلة شفافیت میان اطلاعات دولتمردان و شهروندان توازنی قوی برقرار کرده تا نقش اثربخش آن ظاهر شود. با توجه به لزوم بهرهگیری از اینترنت برای شفافیت، با تدوین بازبینهای، با روش سرشماری به بررسی 18 پورتال وزارتخانههای کشور پرداخته شده است. روش پژوهش از نوع کمی و از نظر جهتگیری، از نوع ارزشیابی است. همچنین محیط پژوهش، میدانی، استراتژی پژوهش، پیمایشی و از حیث روش گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل روابط بین متغیرها از نوع توصیفی ـ مقایسهای است. نتایج حاصل از میانگین امتیازات حاکی از آن است که با وجود جایگاه مهم وزارتخانهها در ادارة کشور و نقش سازندة آنها درجلب اعتماد عمومی، موضوع شفافیت هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده و پورتالهای وزارتخانهها درسطوح ابتدایی شفافیت قرار داشته و به توجه ویژه برای ارتقای کیفیت پورتال خود از نظر شفافیت نیاز دارد.
خلاصه ماشینی:
"همچنین با توجه به لزوم بهره گیری از فناوری اطلاعات و به ویژه اینترنت برای دستیابی به کمال شـفافیت ، مـی تـوان بـه پورتال های دولتی به عنوان یکی از برجسته ترین ابزار در دسـتیابی بـه ایـن کـارکرد مهـم دولـت الکترونیک اشاره کرد.
در این مؤلفه شاخص هایی همچون وجود پورتال ، قابلیت جستجو، دسترسی به قوانین جاری وزارتخانه ، به روز بودن پورتـال ، چارت سازمانی وزارتخانه ، اطلاعات برنامه و پروژه های در دست اجرا یا اجراشده ، انتشار فـراداده ، مقیاس داده های منتشرشده و اطلاعات ناظر یا کمیتة شفافیت ، بررسی شـده اسـت .
در ارزیابی شفافیت پورتال وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری قسمتی تحت عنوان «پروژه هـای خاتمه یافته در طرح های عمرانی » در نظر گرفته شده و اطلاعات انتشاریافته در این قسمت حاوی اطلاعات کاملی از پیمانکاران ، مشاوران ، مختصات زمانی و مکانی برنامه و پروژة مورد ارائه شـده که این مورد نیز قابل تقدیر و دریافت امتیاز است ولی به دلیل قدمت و عدم به روزرسـانی ارسـال گزارش و همچنین عدم حضور سایر معاونت های وزارتخانه در تکمیل این قسمت ، وزارت علوم از دریافت امتیاز در این شاخص محروم شد.
موارد اشاره شده هم جنبة نظارت مردمی را فراهم کرده و هم این قابلیت را برای وزارتخانه ها ایجاد می کند تا از ظرفیت های دسترسی آزاد به اطلاعات و شـفافیت در راسـتای ارتقـای اعتمـاد عمومی ، پاسخگویی و کیفیت عملکرد کارکنان دولتی و به ویـژه کـاهش فسـاد بهـره منـد شـود.
Study effect of social media on transparency & public trust with moderating role of public participation(case study: Tehran university students)."