چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی جوّ توانمندسازی، رفتارهای توانمندساز رهبری، تناسب شخص- شغل، تناسب شخص – سازمان، استقلال، تنوّع مهارت و وجدانیبودن با توانمندسازی روانشناختی و ابعاد آن (معناداری، شایستگی، خودمختاری و اثرگذاری) انجام گرفت. شرکتکنندگان پژوهش شامل 200 نفر از کارکنان شرکت بهرهبرداری نفت و گاز مارون بودند که به روش تصادفی ساده انتخاب گردیدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای ژاف و اسکات (1992)؛ رفتارهای توانمندساز رهبری آهن (2005)؛ تناسب شخص- شغل کیبل و درو (2002)؛ تناسب شخص -سازمان پیاسنتین و چیمن(2006)؛ ویژگیهای شغلی هاکمن و اولدهام (1980)؛ پرسشنامه تجدیدنظر شدهی پنج عاملی شخصیّت نئو (1985) و توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) استفاده شد. نتایج نشان دادند که تمامی متغیّرهای پیشبین با توانمندسازی روانشناختی و ابعاد آن رابطه مثبت معناداری دارند. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی بنیادی نشان داد که ترکیب خطی متغیّرهای پیشبین با ترکیب خطی معناداری، شایستگی، خودمختاری و اثرگذاری رابطهی معناداری دارند. علاوه بر این، نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان دادند که متغیّرهای پیشبین 60 درصد از واریانس توانمندسازی روانشناختی به عنوان متغیر وابسته را تبیین میکنند.
خلاصه ماشینی:
"احساس تأثیر، به این - Salazar - Dickson & Lorence - Stavrou-Costea - Perez - Silver - Sharma, Kaur - Koberg, Boss, Senjem, & Goodman - Leach & Wall - Lind - Thomas & Velthouse - Gist - Deci, Connell, & Ryan احساس که شخص میتواند بر پیامدهای سازمانی تأثیر یا نفوذ داشته باشد اشاره میکند (اشفورث 1 ، 1989).
همبستگی چندگانه بین متغیرهای پیشبین و توانمندسازی روانشناختی را با روش مرحلهای متغیر ملاک شاخص آماری متغیرهای پیشبین MR RS F P ضرایب رگرسیون (() و (B) مقدار ثابت (a) 1 2 3 4 توانمندسازی روانشناختی تناسب شخص-سازمان 59/0 35/0 80/109 000/0 80/1 59/0 47/10 000/0 B ( t P 22/41 تنوع مهارت 70/0 49/0 29/97 000/0 50/1 49/0 48/9 000/0 18/3 38/0 40/7 000/0 B ( t P 43/22 رفتارهای توانمندساز رهبری 76/0 57/0 13/89 000/0 02/1 33/0 19/6 000/0 84/2 34/0 11/7 000/0 21/0 33/0 09/6 000/0 B ( t P 97/19 جو توانمندساز 77/0 58/0 73/71 000/0 77/0 25/0 24/4 000/0 81/2 34/0 17/7 000/0 17/0 27/0 79/4 000/0 12/0 18/0 97/2 003/0 B ( t P 81/14 بحث و نتیجهگیری همانگونه که اشاره شده هدف کلی پژوهش حاضر بررسی رابطهی برخی از متغیرهای شخصیتی، شغلی و سازمانی با توانمندسازی روانشناختی و ابعاد آن (اثرگذاری، خودمختاری، شایستگی معنیداری) میباشد."