چکیده:
هدف پژوهش حاضر، اعتبار یابی مقیاس دینداری و بررسی نقش روش تدریس (فعال مبتنی بر رویکرد اسلامی - سنتی) درس دین و زندگی بر میزان دینداری دانشآموزان دوره دوم متوسطه در شهرستان دزفول است. روش تحقیق، پسرویدادی از نوع علمی - مقایسهای میباشد. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه در شهرستان دزفول در سال تحصیلی 95-94 است. با روش نمونهگیری خوشهای، 370 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پایاننامه، شامل پرسشنامه «میزان دینداری» بود که روایی آن، با انجام تحلیل عاملی اکتشافی در چهار حیطه (اعتقادات، عبادات، عمل صالح، تعامل با طبیعت) تایید شد. نتایج یافتههای بدست آمده نشان دادند دانشآموزانی که با روش تدریس فعال، توسط معلمان درس دین و زندگی دوره دوم متوسطه آموزش دیدهاند، از میزان دینداری بالاتری نسبت به دانشآموزانی که با روش تدریس سنتی توسط معلمان درس دین و زندگی دوره دوم متوسطه آموزش دیدهاند، برخوردار میباشند.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره5: نتایج تحلیل واریانس چند متغیری مانوا (MANOVA) روی نمرات مؤلفههای دینداری دانشآموزان با توجه به نوع روش تدریس (فعال - سنتی) معلمان درس دین و زندگی دورۀ دوم متوسطه در شهرستان دزفول نام آزمون مقدار آزمون F درجه آزادی فرضیه درجه آزادی خطا سطح معناداری Eta2 توان آزمون اثر پیلایی 027/0 570/2** 4 365 038/0 027/0 723/0 آزمون لامبدای ویلکز 973/0 570/2** 4 365 038/0 027/0 723/0 آزمون اثر هلتینگ 028/0 570/2** 4 365 038/0 027/0 723/0 آزمون بزرگترین ریشه روی 028/0 570/2** 4 365 038/0 027/0 723/0 ** معناداری حتی در سطح 01/0 * معناداری حتی در سطح 05/0 همانطوری که در جدول 5 ملاحظه میشود به طور کلی سطوح معنیداری همۀ آزمونها، بیانگر آن است که بین نمرات مؤلفههای دینداری (اعتقادات، عبادات، عمل صالح، تعامل با طبیعت) دانشآموزان با توجه به نوع روش تدریس (فعال - سنتی) معلمان درس دین و زندگی دورۀ دوم متوسطه در شهرستان دزفول، از لحاظ حداقل یکی از متغیرها، تفاوت معنیداری وجود دارد.
قابل ذکر است که آزمون لامبدای ویلکز با مقداری برابر 973/0 و آزمون 570/2 =F تفاوت معناداری را میان نمرات مؤلفههای دینداری (اعتقادات، عبادات، عمل صالح، تعامل با طبیعت) دانشآموزان با توجه به نوع روش تدریس (فعال - سنتی) معلمان درس دین و زندگی دورۀ دوم متوسطه در شهرستان دزفول در سطح 05/0 نشان میدهد.
برای بررسی بیشتر بین میانگین نمرات مؤلفههای دینداری (اعتقادات، عبادات، عمل صالح، تعامل با طبیعت) دانشآموزان با توجه به نوع روش تدریس (فعال - سنتی) معلمان درس دین و زندگی دورۀ دوم متوسطه در شهرستان دزفول، از آزمون تحلیل واریانس یکراهه در متن مانوا استفاده شده است."