چکیده:
هدف از این پژوهش آن است که با روش توصیفی، مقایسه ای و تحلیلی، تحول در راهبردهای رسانه ای القاعده و داعش را بررسی کند. القاعده و داعش بیش از هر سازمان تروریستی دیگری در حوزه ی رسانه فعال بوده اند. بهویژه این مورد در اینترنت و شبکه های اجتماعی بیشتر بوده است. به رغم این که اقدامات دو سازمان، پراکنده و مقطعی به نظر می آید، اما یافته های پژوهش نشان می دهد که این دو در برنامه های رسانه ای خود از راهبردهای مشخصی پیروی می کنند. در این راهبرد، ابزارها و اهداف رسانه ای، جامعه ی مخاطبان ـ هواداران و دشمنان و در نهایت امر تاکتیک های برقراری ارتباط با آنها مشخص بوده و با در نظر گرفتن برخی مقتضیات، ویژگی های ابزار رسانه ای و جامعه ی هدف انتخاب شده اند. افزون بر آن، وجود برخی روش های متفاوت تمایزاتی را در حوزه ی راهبرد رسانه ای آن دو پدید آورده است. هم چنین دو سازمان در محیط راهبردی خاورمیانه بعضا اهداف رقابتی را دنبال می کنند، به طوری که این رقابت ها به محیط رسانه نیز کشیده شده است.
خلاصه ماشینی:
"القاعده ، داعش ، راهبرد رسانه ای، جنگ نرم رسـانه ای، شـبکه هـای اجتماعی * دکتریروابط بین الملل ازدانشگاه تهران **مدرس دانشگاه ودانشجویدکتریرشته روابط بین الملل دردانشگاه تهران ،نویسنده ی مسؤول طرح مسأله امروزه بحـث اقـدامات سـازمان هـایتروریسـتیوفعالیـت آنهـادرحـوزه رسـانه بـه محورهایاصلیمباحث امنیتیپیوسته است .
جالب آن که القاعده درابتـداهرگونـه بهـره منـدیازابزارهـای رسانه ایرابرخودمنع کرده بود،امـاامـروزه بـه یکـیازباسـابقه تـرین سـازمان هـای تروریستیتبدیل شده که به حصول اهداف راهبردیموردنظرازطریق ابزارهاینامبرده دل بسته است .
راهبرد رسانه ای القاعده جایگاه القاعده درمیان دیگرگروه هایتروریستی،ازاین جهت برجسته است که اولین گروهیاست که به طورکامل ازاینترنت بهره بـرداریکـرد.
این چنین اقدامیدوهدف عمده رادنبال میکرد:نخستین هدف ،تحریک دشمنان به رویاروییاسـت ؛زمـانیکـه اعضایاین گروه گروگان هایخودراجلویدوربین آورده وازآنهامیخواهندروبـه دوربین صحبت کنند ـدرعین حال که درتصاویرازغرب خواسته میشـودواردایـن نزاع منطقه اینشوندـولیبه نظربه دنبال تحریک دشمنان برایورودبه جنگ هستند.
اماشهرت طلبیداعش به عنوان گروهـی نوظهورکه تمایل ویابه تعبیرصحیح تر،نیازداردکه بـه سـرعت شـناخته شـود،سـبب شده این گروه ازقدرت پیام هایبه شدت خشونت آمیـزبـه منظـورجلـب توجـه بیشـتر استفاده کند.
ازدیگرتفاوت هایاین دوگروه این است که داعش ازپخش فـیلم هـایموعظـه ی خسته کننده ی بن لادن که به صورت یکنواخت تصویرایـن رهبـررانشـان مـیداد،گـذر کرده است .
به این ترتیب داعش توانسته خودرادررقابت باشبکه هایخبریغربی،بـا استفاده ازفیلم هایهالیوودی برایانعکاس یادست کاریواقعیت نشان دهدودرایـن زمینه ازپخش ویدئوکلیپ هایموسیقینیزبهره برده است .
com/2015/01/inspired-networked-directed- the-muddled-jihad-of-isis-al-qaeda-post-hebdo/ Weimann, G (2014); New Terrorism and New Media, Wilson Center Common Labs."