چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، تحلیل محتوای مجلات رشد کودک، از نظر تربیت دینی بود. روش تحقیق پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بوده است. جامعه آماری این پژوهش، تمامی متون و تصاویر این مجلات در سال تحصیلی 1392−1393 بوده است. دو مولفه: انس و ارتباط با خداوند مهربان، شناخت پیامبران بهویژه پیامبر اکرم(ع) و ائمه اطهار(ع) بهعنوان مولفههای تربیت دینی از نظر فراوانی مورد بررسی قرار گرفتند. مولفه انس و ارتباط با خداوند مهربان از زیرمولفههای: عمل به دستورات الهی، شناخت نعمتها و استفاده درست از آنها و مولفه شناخت پیامبران بهویژه پیامبر اکرم(ع)و ائمه اطهار(ع) از زیرمولفههای: شناخت انبیا و ائمه اطهار(ع)، عمل به توصیههای آنها و رفتن به زیارت تشکیل شدهاند. همه متون و تصاویر مجلات رشد کودک بهعنوان واحد تحلیل انتخاب شدند. براساس معنیداری خی دو در سطح 05/ 0، نتایج نشان داد که نه تنها این مولفهها بهصورت نامتعادل در هر یک از این مجلات مطرح شدهاند بلکه در بسیاری از موارد، برخی از زیرمولفههای این مولفهها −بهویژه شناخت پیامبران بهویژه پیامبراکرم(ع) و ائمه اطهار(ع) با کمترین توجه همراه بوده است که برای جبران این نقیصه پیشنهادهای لازم ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
برای نمونه، تحلیل محتوای 70 عنوان از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از نظر مفهوم ایمان و موضوعات مرتبط با آن (چیذری، 1370)، بررسی مفاهیم تربیتی اسلام از دیدگاه قرآن در ادبیات کودکان و نوجوانان (زارع گاوگانی، 1379)، بررسی خداشناسی و نقش اشعار کودکان در تربیت دینی (عصاره، 1380)، تحلیل واژگان نوشتاری نامههای ارسالی کودکان دبستانی سراسر کشور به دفتر مجلات «رشد نوآموز» و «رشد دانش آموز» (فکری، 1383)، بررسی انتقادی اشعار دینی کودک در دهۀ هفتاد (عباسپور نوغانی، 1386)، مطالعۀ مفاهیم دینی در داستانهای کودکان و نوجوانان (محمدی، 1389)، جایگاه مفاهیم فلسفی در ادبیات داستانی کودک ایران (ایروانی و مختاری، 1390)، ولی مرور این پژوهشها نشان میدهد که مجلات رشد کودک، تاکنون از نظر تربیت دینی، تحلیل محتوا نشدهاند.
پژوهش حاضر نیز برای پر کردن این خلأ پژوهشی و همچنین براساس آنچه درباره اهمیت تربیت دینی کودکان گفته شد، انجام شده است که هدف اصلی آن یافتن پاسخ این پرسش است که آیا در مجلات رشد کودک به مؤلفههای تربیت دینی، توجه کافی شده است؟ به دیگر سخن، مسئله اساسی مورد بررسی در این پژوهش آن است که در مجلات رشد کودک به چه میزان تربیت دینی که شامل مؤلفههای «انس و ارتباط با خداوند مهربان» و «شناخت پیامبران بهویژه پیامبر اکرم( و ائمه اطهار(»، میباشد، مدنظر مؤلفان قرار گرفته است؟ روش تحقیق با توجه به ماهیت و هدف پژوهش، روش تحقیق از نوع تحلیل محتوا است.