چکیده:
روان شناسی رسانه به مطالعه علمی تاثیرات تعاملی میان انسان و رسانه می پردازد و افزون بر مطالعه مناسبات میان انسان و رسانه، به دنبال فهم رفتار ارتباطی آدمی در گستره رفتارهای فردی و اجتماعی است. این حوزه مطالعاتی به عنوان شاخه چهل و ششم روان شناسی، در سال 1986 ، در انجمن روان شناسی آمریکا (APA) به رسمیت شناخته شد و با گذشت 30 سال از عمر آن، هنوز در ایران توجه شایسته ای به آن نشده است. کتاب روان شناسی رسانه ، تالیف دکتر فاطمی راد و همکاران (1395) سومین کتابی است که با این عنوان به فارسی منتشر شده است. گرچه امید می رفت این کتاب بتواند جای خالی بسیاری از مباحث در این زمینه را پر کند و منبع معتبری برای دانش پژوهان باشد؛ اما با توجه به نحوة نگارش،
غیرمستند بودن مباحث و غیرتحلیلی بودن آن، این انتظارات را برآورده نکرده است. امیدواریم که این کوشش ها ادامه یابند.
Media psychology is the scientific study of interaction between humans
and media. More than study of the relationship between humans and
media, it studies communicative behaviors of the human in the range
of individual and social behaviors. The field of study is regarded as the
forty-sixth branch of psychology in 1986 by the American Psychological
Association (APA). But after over 30 years old, it gets no proper
attention in Iran yet. Media psychology book, written by Dr. Fatemi-
Rad et al (1395) is the third book with this title which is published in
Persian. Although, we hoped this book fill the void of many topics in
this field and turn to a credited source for students and researchers, but
according to the style of writing, and the fact that this book is not documented
and analytical, it vanished the expectations. We hope that this
works continue.
خلاصه ماشینی:
"چنان کـه از فهرسـت مباحـث و حجـم کتـاب حاضـر نیـز بـر می آیـد، محتـوای آن به گونـۀ جنـگ وار تنظیـم شده اسـت و به نظـر می رسـد کـه مؤلفـان بیشـتر به دنبـال جمـع آوری گوشـه هایی از مباحـث مهـم در زمینـۀ روان شناسـی رسـانه بوده انـد، بـدون آن کـه در متـن ، در هـر مـورد بـه تحلیـل مباحـث پرداختـه باشـند.
از ایـن رو، در ادامۀ مقدمـه ای کوتـاه در زمینـۀ روان شناسـی رسـانه ، به سـرعت وارد مباحثـی شده اسـت که به طـور سـنتی در حـوزة ارتبـاط جمعـی مطـرح می شـوند؛ مباحثـی همچـون وظایـف ارتبـاط جمعـی ، کارکردهـا، رونـد تکویـن ، مهم تریـن نظریه هـا در ایـن حـوزه ، نقـش رسـانه های جمعـی در کشـورهای در حـال توسـعه و ماننـد این هـا، کـه خـارج از انتظار و بـی آن کـه نیـاز باشـد، حـدود یـک سـوم کتـاب ١٣٩ صفحـه ای را به خـود اختصـاص داده اسـت .
بـرای نمونـه ، از حـدود صفحـۀ ٩٣ تـا بیـش از ٢٠ صفحـه بعـد، آن جـا کـه از رسـانه ، رفتارهـای جامعه پسـند و مباحـث همدلـی کـودک صحبـت شده اسـت ، یکسـره برگرفتۀ مسـتقیم از ترجمـۀ فارسـی فصل ششـم کتـاب روانشناسـی رسـانه حکیـم آرا (١٣٨٨) اسـت ؛ بـی آن کـه به منبـع اصلی ارجـاع داده باشـد.
بـا نظـر بـه این کـه در مقالـۀ چاپ شـده در شـمارة پیشـین ، زیـر عنـوان «نقدی بـر کتاب روان شناسـی خبـر» پیرامـون روان شناسـی رسـانه و خبـر مقـداری توضیـح داده شده اسـت ، بـه خواننـدگان توصیـه می شـود بـرای آشـنایی بـا مباحـث تکمیلـی بـه آن مقالـه مراجعـه کنند."