چکیده:
هدف:نظر به اهمیتی که هذیانها در شناخت بیماران پسیکوتیک دارند و با توجه به نقش معیارهای فرهنگی در شکل دادن این هذیانها،در پژوهش حاضر محتوای هذیانهای بیماران پسیکوتیک دارای هذیان مورد بررسی قرار گرفته است. روش:آزمودنیهای پژوهش را 250 بیمار پسیکوتیک(165 مرد،85 زن)تشکیل دادهاند که در فاصله سالهای 75-1371 در مرکز آموزشی-درمانی شهید اسماعیلی تهران بستری بودهاند.سن 75%آنان 45-15 سال بوده،106 نفر از آنان مجرد و 104 نفر متأهل بودهاند.ابزار به کار گرفته شده در این پژوهش را یک پرسشنامه دارای پرسشهایی در زمینه نوع و محتوای هذیانها،توهمها و اطلاعات جمعیتشناختی بیماران تشکیل داده است.دادههای پژوهش به کمک روشهای آمار توصیفی تحلیل و ارائه گردیده است.یافتهها:این بررسی هذیانهای گزند وآسیب را بیش از سایر هذیانها در بیماران مورد بررسی نشان داد و هذیان بزرگمنشی در رتبه دوم از نظر فراوانی قرار داشت.نتیجه:گرچه محتوای هذیانها در فرهنگهای مختلف کموبیش همانند یکدیگرند،اما جلوههای فرهنگی کشورها،اقوام و ادیان گوناگون در چگونگی شکلگیری هذیانها نقش دارند.
خلاصه ماشینی:
"بررسی مقدماتی محتوای فرهنگی هذیانهای بیماران روانی بستری دکتر داود شاهمحمدی* ،صفیه اصغرزاده امین** ،مجتبی احسانمنش*** چکیده هدف:نظر به اهمیتی که هذیانها در شناخت بیماران پسیکوتیک دارند و با توجه به نقش معیارهای فرهنگی در شکل دادن این هذیانها،در پژوهش حاضر محتوای هذیانهای بیماران پسیکوتیک دارای هذیان مورد بررسی قرار گرفته است.
برای انتخاب آزمودنیهای پژوهش،کلیه پروندههای مربوط به بیماران بستری شده در مرکز آموزشی-درمانی یاد شده، مورد بررسی قرار گرفته و آن دسته از بیماران دارای هذیان که معیارهای پژوهش را دارا بودهاند انتخاب شده و اطلاعات لازم در پرسشنامهای که به این منظور تهیه شده بود،ثبت گردیده است.
در اینجا برای نمونهشماری از هذیانهای بیماران مورد بررسی را که دارای فراوانی بیشتری بوده و نشان دهنده میزان تأثیرپذیری آنها از ارزشهای فرهنگی و مذهبی جامعه ایران جدول 3-فراوانی توزیع آزمودنیهای پژوهش بر حسب محتوای هذیان (به تصویر صفحه مراجعه شود) (*)برخی از آزمودنیها دارای بیش از یک هذیان بودهاند.
جدول 4-توزیع فراوانی مطلق و نسبی آزمودنیهای پژوهش بر حسب نوع توهم (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث یافتههای پژوهش حاضر در زمینه اختلال در محتوای تفکر نشان داد که بیشترین درصد بیماران مورد بررسی در این پژوهش دارای هذیان گزند و آسیب بودهاند.
هماه گونه که بیان گردید با نگاهی به هذیانهای بیماران مورد بررسی و مشخص شدن میزان تأثیرپذیری آنان از شخصیتهای مذهبی مورد احترام در فرهنگ ما و مقایسه آنها با بررسیهای انجام شده در سایر کشورها(ندتی،1988؛چاندراسنا(1) ،1987؛سیمز، 1995)میتوان گفت که محتوای هذیانها در فرهنگهای مختلف کموبیش همانند یکدیگر،اما جلوههای فرهنگی کشورها،اقوام و ادیان گوناگون در شکلگیری هذیانها نقش دارند."