چکیده:
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین مدیریت دانش شخصی و عملکرد شغلی حسابداران سعی دارد نقش و میزان تاثیرگذاری مدیریت دانش شخصی را بر روی عملکرد شغلی حسابداران سازمانهای مختلف بررسی نماید.
روش: این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری آن شامل دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته حسابداری دانشگاه های سطح شهر مشهد و گروه نمونه حاوی تعداد 208نفر بود و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه خودارزیابی مدیریت دانش شخصی دورسی ، پرسشنامه محقق ساخته عملکرد زمینه ای و وظیفه ای حسابداران استفاده شد. همچنین به جهت آزمون فرضیه ها از آزمون همبستگی و رگرسیون خطی با استفاده از نرم افزار spss نسخه 16 بهره گرفته شد.
یافته ها: نتایج مطالعه حاکی از آن است که بین مهارت مدیریت دانش شخصی و دو بعد عملکرد شغلی وظیفه ای و زمینه ای حسابداران ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد.
نتیجه گیری: از نتایج حاصل شده چنین استنباط می شود که تلاش دانشگاه ها و سازمان ها در جهت ارتقای هر چه بیشتر مهارت مدیریت دانش شخصی، گام شایان توجهی در راستای بهبود کیفیت خدمات ارائه دهنده اعضای حرفه حسابداری ایفا می نماید.
Purpose: The present study attempted to investigate the relationship between the personal knowledge management and job performance of accountants، and tried to examine the role and influence level of personal knowledge management on the accountants’ job performance of different organizations.
Methodology: This research is a descriptive and correlational study. The statistical population consisted of master- degree students in accounting at the Universities of Mashhad and the sample group consisted of 208 people. To collect the data، Dorsey’s personal knowledge management self-assessment questionnaire، and contextual and task performance researcher-made questionnaire were used. Also، for testing hypotheses، correlation analysis and linear regression was applied using SPSS software version 16.
Findings: The results of the study showed positive and significant relationship between personal knowledge management skill and two dimensions of accountants’ task and contextual job performance.
Conclusion: It is concluded that the efforts of universities and organizations to further enhance the knowledge of personal knowledge management is an important step in improving the quality of the services provided by the members of the accounting profession.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماری آن شامل دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته حسابداری دانشگاه های سطح شهر مشهد و گروه نمونه حاوی تعداد ٢٠٨نفر بود و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه خودارزیابی مدیریت دانش شخصی دورسی ، پرسشنامه محقق ساخته عملکرد زمینه ای و وظیفه ای حسابداران استفاده شد.
یافته ها: نتایج مطالعه حاکی از آن است که بین مهارت مدیریت دانش شخصی و دو بعد عملکرد شغلی وظیفه ای و زمینه ای حسابداران ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد.
نتیجه گیری: از نتایج حاصل شده چنین استنباط می شود که تلاش دانشگاه ها و سازمان ها در جهت ارتقای هر چه بیشتر مهارت مدیریت دانش شخصی، گام شایان توجهی در راستای بهبود کیفیت خدمات ارائه دهنده اعضای حرفه حسابداری ایفا می نماید.
در بین پژوهش های داخلی صورت گرفته نیز درویش و همکاران (٢٠١٣) در پژوهشی با استفاده از مدل اوری و همکاران ، نقش مدیریت دانش شخصی را در میان مدیران دانشگاه پیام نور تهران بررسی کردند.
از این رو فرضیه های زیر جهت بررسی ارتباط بین مدیریت دانش شخصی و عملکرد شغلی اعضای حرفه حسابداری تدوین گردید.
همانطور که در جدول ٤ مشاهده میشود مقدار همبستگی(R) مدیریت دانش شخصی و عملکرد شغلی وظیفه ای برابر ٠/٤٧٧ است که نشان دهنده وجود رابطه قوی بین دو متغیر مذکور است .
نتایج پژوهش نشان میدهد که مدیریت دانش شخصی با بعد وظیفه ای عملکرد شغلی حسابداران از رابطه مثبت و معنادار برخوردار است .
The effective use of technology in personal knowledge management: a framework of skills, tools and user context.
Journal Of information & knowlwdge management, 7(2), 93-100.