چکیده:
این مقاله می کوشد تا به مدخل دانشنامه استنفورد بپردازد و آن را مورد بررسی قرار
دهد. عنوان این مدخل مفهوم قصدیت جمعی است؛ قصدیت جمعی مفهومی است
که امری را هدف قرار می دهد که چگونه تصمیم فردی به تصمیم جمعی متحول
می شود و دو فرد در اقدامی مشترک عمل می کنند. در این مدخل از زوایای متفاوت
پدیدارشناسی، زبانی و جامعه شناسی به قصدیت جمعی پرداخته شده است؛ این نگاه
به مفهوم قصدیت جمعی در چهار فراز دنبال می شود. نخست می کوشد در مورد این
مفهوم به تقریر نزاع بپردازد؛ سپس تاریخچه این مفهوم را برمی شمرد؛ آنگاه در بخش
سوم بیان می کند که قصدیت جمعی از چه جهت جمعی است و در آخر به مباحث
خاص در این مفهوم می پردازد. در پایان مقاله به نقد و بررسی مدخل استنفورد
پرداخته می شود. این نقد در دو سطح ارائه می شود ؛ یکی نحوه ی ارائه مدخل به
زبان فارسی است که به انتشارات و سپس مترجم برمی گردد و دیگر به دیدگاههای
نویسندگان مدخل می پردازد.
خلاصه ماشینی:
"امـا نویسـندگان برایـن باورنـد کـه ایـن مفهـوم آن چنـان تــازه هــم نیســت ؛ اگرچــه در تاریــخ فلســفه آن را ننوشــته اند ایــن مفهــوم را فرمــی سال چهارم ، شمــــارٔە ۱۳ مشــابه می تــوان در نــزد ارســطو در اهتمــام مشــترک دیــد یــا ارادة جمعــی روســو بهـــــــــــــــــــــــــــــــــــار ۱۳٩٦ یــا در روح ملت هــای ایده آلیســم آلمانــی یــا مکتــب تاریخــی دیــد؛ حتــی می تــوان ٣١٣٥٠٤ برداشــت آشــکارتری از قصدیــت جمعــی در نظریــۀ اجتماعــی و روان شناســی اولیــه یــا پدیدارشناســی و فلســفۀ اگزیستانســیال داشــت در ادامــه در جســتجوی تاریــخ مفهــوم قصدیــت جمعــی ، نویســندگان بــه نظریه هــای اجتماعــی و جامعه شناســانه می پردازنــد؛ ازایــن رو بــه امیـل دورکیــم و ماکــس وبــر توجــه می کننــد؛ کــه دورکیــم از آگاهــی جمعــی ســخن می گویــد و وبــر در تحلیــل معنــای ســوبژکتیو آن را عمــل جمعـی یـا اجماعـی نـام می نهـد.
حـالا ایـن روح عینـی در سـنت هگلـی چـه معنـا می دهـد، مطالبـی هســتند کــه از ســوی نویســندگان بــه آن پرداختــه نمی شــود، افــزون بــر آن این جــا مســئله ای طــرح می شــود کــه «ارادة جمعــی » چــه تفــاوت و تمایــزی بــا «قصدیــت جمعــی » دارد؛ چــرا کــه اراده مفهومــی اســت کــه در ســنت آگاهــی معنــا می دهــد امـا قصدیـت در بسـتر عبـور از سـنت آگاهـی اسـت کـه مـورد توجـه هوسـرل واقـع شده اســت کــه ایــن درواقــع پایــان یــک ســنت فلســفی و آغــاز ســنت دیگــری اســت کـه در ایـن مفهـوم مسـتتر اسـت ."