چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتبار سنجی آزمون قابلیت پژوهشی و ارزیابی آن در دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام شد. روششناسی پژوهش از نوع پیمایشی و توصیفی _ همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاههای تهران، علاّمه طباطبائی، شهید بهشتی و دانشگاه محقق اردبیلی هستند. روش نمونهگیری از نوع تصادفی ساده بود. حجم نمونه با توجّه به مدل کرجسی _ مورگان 377 نفر در نظر گرفته شد. دادهها با پرسشنامه محققساخته قابلیتهای پژوهشی گردآوری شد. روایی ابزار با استفاده از نظر استادان صاحبنظر تایید و پایایی ابزار نیز با ضریب آلفای کرونباخ 97/ 0 محاسبه شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی به روش عاملیابی عناصر اصلی و با در نظر گرفتن بار عاملی بالاتر از 40/ 0 نشان داد که 9 عامل قابل استخراج است و 44/ 64 درصد از واریانس کل را تبیین میکند. همبستگی درونی ضریب آلفای بالایی را برای عاملها (از 66/ 0 تا 94/ 0) نشان داد. نتایج ارزیابی مقایسهای مولفهها با آزمون t دو گروهی مستقل نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر در تعدادی از قابلیتهای پژوهشی تفاوت معنیدار وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
نامۀ آموزش عالي، دورة جديد Higher Education Letter سال نهم ، شمارة سي و چهارم ، تابستان ١٣٩٥، صص ٤١ - ١١ Vol. 9, No. 34, Summer 2016 ساخت و اعتبارسنجي آزمون قابليت پژوهشي و ارزيابي آن در دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه هاي تهران ، علامه طباطبائي، شهيد بهشتي و محقق اردبيلي Development and validation of research capabilities test and evaluation it’s in graduate students of Tehran, Allameh Tabatabaei, Shahid Beheshti and Mohaghegh Ardabili University تاريخ دريافت مقاله :٩٥/٠١/٣٠ ابراهيم آرياني* عادل زاهد بابلان ** مهدي معيني کيا*** علي خالق خواه **** عيسي ثمري ***** چکيده : پژوهش حا ضر با هدف ساخت و اعتبار سنجي آزمون قابليت پژوهشـــي و ارزيابي آن در دانشـــجويان تحصيلات تکميلي انجام شد.
صاحب نظران پژوهش علمي را فرايند جستجوي منظم براي مشخص کردن موقعيتي نامعين دانسته اند و مراحل آن را شامل : انتخاب موضوع تحقيق ، بيان مسئله ، پيشينه پژوهشي، بيان گزاره هاي مسئله (هدف ، فرضيه ، سؤال )، مشخص کردن متغيرها و مقياس سنجش آنها، تعيين ابزار اندازه گيري، مشخص کردن جامعه مورد بررسي، نمونه و حجم نمونه ، انتخاب روش تحقيق ، گردآوري داده ها، تنظيم و تلخيص داده ها، تحليل داده ها و نتيجه گيري و درنهايت تدوين گزارش و اشاعه يافته ها دانسته اند (سرمد و همکاران ، ١٣٩٢).
کريميان و همکاران (١٣٩٠) در تحقيق خود با هدف بررسي موانع و چالش هاي پژوهش و توليد علم در دانشگاه علوم پزشکي شيراز نشان دادند که موانع علمي و ضعف توانمنديهاي پژوهشي از موانع تحقيق دانشجويان اين دانشگاه است .