چکیده:
دروغ گفتن و دروغ بستن پدیدهای زشت در تمامی فرهنگها و آیینهاست. اما تقریبا تمامی جوامع انسانی به آن آلوده هستند. آموزههای اسلامی نیز این خصلت و عمل زشت را در کنار کفر معرفی کردهاند. بااین حال میتوان در همه ادوار تاریخ اسلام جای پای آنرا دید. کتاب حاضر تحیلی تاریخی و نظری از جعل حدیث، که گونهای از دروغ است، را به بحث میگذارد و در ادامه نمونههایی از احادیث جعلی را در موضوعات مختلف معرفی میکند. از جهت قلمرو زمانی، میتوان گفت پدیده جعل حدیث، در چهار دوره اتفاق افتاده یا در حال وقوع است: 1. جعل و وضع در زمان حیات پیامبر(ص) و امامان شیعه(ع)؛ 2. انتقال احادیث موضوع به کتابها و مصادر اصلی حدیثی، مانند صحاح ستّه و کتب اربعه؛ 3. جعل و وضع و دس، پس از دوره تدوین کتابهای اصلی حدیثی تا هنگام تدوین کتابهای دوره میانه و مجامیع حدیثی؛ 4. جعل و وضع در دوره معاصر.
خلاصه ماشینی:
"بــرای روشن شــدن دقیــق محــل نــزاع ، می تــوان چنیـن پرسـید: کدام یـک از ایـن چهـار دوره ، مـورد اتفـاق یـا انـکار و یـا تردیـد اسـت ؟ به نظـر می رسـد تمـام محققـان مسـلمان ، بـه وجـود جعـل و وضـع در دوره اول اذعـان دارنــد نقــل ایــن ســخن از پیامبــر کــه «دروغگوهــا بــر مــن بســیار شــدند»، گــواه بــرا یـن امـر اسـت چنان کـه سـخنان منقـول از امامـان شـیعه در مخالفـت بـا برخـی افـراد و طـرد و مذمـت آن هـا ماننـد ابوالخطـاب ، بـر ایـن حقیقـت گواهـی می دهـد.
پـس از روشـن شـدن مسـئله و تحریـر آن ، نوبـت بـه ایـن امـر می رسـد کـه مقایسـه حدیـث شـیعه و اهل سـنت ، از حـدود قـرن چهـارم سزاملســـدــــوــــمــــ،ــــــشـــــتــاــــنـــم۵ار۹ە۱۸۳ بــه این ســو، تفاوت هایــی را نشــان می دهــد کــه یکــی از ایــن تفاوت هــا، بــه میــزان پرداختــن عالمــان دو مذهــب بــه پدیــده جعــل و وضــع برمی گــردد.
ســؤال ایـن اسـت کـه چـرا در ایـن رفتارهـای مشـترک ، فقـط زنـان گنهـکار منظـور شـده اند، بـا آن کـه رسـول خـدا ایـن سـخنان را در برابـر حضـرت علـی (ع ) و فاطمـه (س ) بیـان می کــرد، آیــا ایــن رفتارهــا از مــردان ســر نمی زنــد؟ آیــا می تــوان گفــت ایــن رفتارهــا در زنـان بیشـتر اسـت ؟ بـه سـخن دیگـر، چـرا رسـول خـدا از مردانـی کـه بـه چنیـن گناهانــی آلــوده شــده و کیفــر می دیدنــد، خبــر نــداد؟ احادیث ساختگی از نگاه شهید مطهری مطالعــه آثــار شــهید مطهــری ، نشــان می دهــد کــه یکــی از دغدغه هــای وی در حــوزه مطالعــات دینــی ، توجــه جــدی بــه مســئله تحریــف در منابــع دینــی و جعــل حدیــث بوده اســت ."