چکیده:
هدف: هدف مطالعه حاضر مقایسه اثربخشی آموزش خودتعلیمی کلامی و نوروفیدبک بر کاهش نشانههای اختلال نقص توجه/بیش فعالی بود. روش: بدین منظور 60 دانش آموز مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی از بین مراجعین مراکز درمانی و مشاوره شهر سنندج انتخاب شده و به صورت تصادفی در سه گروه 20 نفری جایگزین شدند. گروه اول و دوم به عنوان گروه آزمایش، به ترتیب 12جلسه درمان (یک جلسه در هفته) خودتعلیمی کلامی و 24 جلسه آموزش نوروفیدبک (دوجلسه در هفته) دریافت کردند، ولی گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه علایم مرضی کودک (CSI-4)، پرسشنامه مشکلات و تواناییها و آزمون هوشی ریون بود. نتایج: یافته های حاصل از تحلیل کواریانس نشان دادند که با کنترل اثر پیش آزمون تفاوت معناداری (در سطح 001/ 0 <p). در پس آزمون گروه ها وجود دارد که با توجه به نتایج آزمون تعقیبی، هر دو گروه درمانی تاثیر معناداری ( در سطح 001/ 0 <p) در کاهش نشانه ها نشان دادند که البته میزان اثربخشی گروه نوروفیدبک به طور معناداری بیشتر از خودتعلیمی کلامی بود. نتیجه گیری: هر دو روش در کاهش علائم اختلال نقص توجه/ بیشفعالی کارایی دارند، اما میزان اثربخشی نوروفیدبک بیشتر است و احتمالا مکانیسم های این تاثیر به واسطه دستکاری کارکردهای شناختی همچون بازداری است.
Introduction: The purpose of this study was to Compare the efficacy of neurofeedback training and verbal self instruction on reduce of attention deficit / hyperactivity disorder symptoms.
Method: For this aim، 60 students with attention deficit / hyperactivity symptoms among clients of counseling centers in Sanandaj selected and randomly divided and replaced into three groups of 20 people. The first and second groups، as experimental groups were received 12 sessions (one session per week) verbal self instruction and 24 sessions of neurofeedback training intervention (2 session per week)، but the control group received no intervention. Research too ls include CSI (CSI-4)، ability and difficulties questionnaire and Raven's IQ test.
Findings: Findings from analysis of covariance showed that control of effect of pre-test، a significant difference (at P>0/001) are given in the post-test، post hoc test، showed that both treatment groups had a significant effect (at P>0/001) in reducing symptoms. But the effectiveness of neurofeedback group was significantly higher than verbal self instruction.
Conclusions: Both methods have efficiency in reduce of attention deficit / hyperactivity disorder symptoms، but the effectiveness of neurofeedback is higher than verbal self instruction. Mechanism of this effect is probably due to altered cognitive functions such as Inhibition.