چکیده:
مقدمه: نظریهی زیستی سیستمهای فعالساز رفتاری گری، یکی ازنظریههای مهم در حیطهی تبیین تفاوتهای فردی است. هدف از پژوهش حاضر، مقایسهی فعالیت سیستمهای مغزی-رفتاری بین ورزشکاران رشتههای انفرادی و گروهی بود. روش: طرح پژوهش حاضر به لحاظ نوع طرح، از نوع پژوهشهای مقایسهای و جامعهی آماری آن را، ورزشکاران رشتههای ورزشی اصفهان و شهرکرد تشکیل میدادند که بهطور حرفهای در سال 1394 در حال فعالیت بودند. نمونههای موردنظر در این پژوهش 120 نفر، شامل چهار گروه سینفری از ورزشکاران رشتههای ورزشی انفرادی (بدنسازی و دوچرخهسواری) و گروهی (ایروبیک و فوتبال) بودند که به شیوهی نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامهی شخصیتی گری-ویلسون بود که توسط شرکتکنندگان تکمیل شد. دادهها با استفاده از نرمافزار «اس پی اس اس» و تحلیل کوواریانس (به دلیل تفاوت معنادار متغیرهای جمعیت شناختی بین دو گروه) تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد از بین شش مؤلفه پرسشنامه شخصیتی گری-ویلسون، در مؤلفه رویآوری بین ورزشکاران رشتههای انفرادی و گروهی تفاوت معناداری وجود دارد. در مورد سایر متغیرهای پژوهش، تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتایج: از این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که مؤلفه روی آورد سیستم مغزی-رفتاری (که به معنی جستجوی فعالانه تقویتکنندههای مثبت است) ممکن است در انتخاب رشتههای ورزشی انفرادی و گروهی نقش داشته باشد.
Introduction: The Gray bio personality theory is an important theory in explaining of individual differences. This study aimed to compare of brain-behavioral system activation between individual and group sports majors.
Method: The research design was a comparative and the statistical population included professional athletes in different sports in Isfahan and Shahrekord in 2015. The using convenience sampling، 120 participants selected، including 4 groups of 30 athletes in individual/ sports. The research instruments included Gray-Wilson Personality Questionnaire، which were completed by the participants. Data was analyzed using analysis of covariance by SPSS.23.
Findings: Results showed a significant difference between the individual and team athletes in approach. No significant difference was observed between the two groups in other research variables.
Conclusion: According to this results، there is a significant difference between component of Approach personality in individual and group sports majors that means differences of levels of positive reinforcements.