چکیده:
از مهم ترین تحریف ها در جهان امروزی، معنویت بدون خدا و جایگزینی جادو به جای معنویت اصیل است که به طور جدی توسط سینما بازنمایی و تبلیغ می شود. قبالا یا همان تصوف یهودی، از معنویت های غیراصیل است که در سال های اخیر در مجامع سینمایی مورد توجه قرار گرفته است. قبالا تصوفی است که بر پایه جادو نهاده شده است و فرد از طریق آن می تواند به قدرت های ویژه دست یابد. این تصوف با تعظیم جادو، شریعت را زیر پا نهاده است و جهان را در نزاع دایمی بین خیر و شر می داند. این مقاله با تلقی قبالا به عنوان یکی از مولفه های کلیدی معنویت عصر نوین، سعی کرده است با بررسی موردی فیلم «شاگرد جادوگر»، روش های القاء نامحسوس مفاهیم قباله ای، توسط رسانه ها را تحلیل کند؛ گزاره های قباله ای این فیلم، عبارتنداز: جادومحوری، شرگرایی، شریعت گریزی، انسان خداانگاری، ماده گرایی و اسطوره های قباله ای.
One of the most prominent distortions in today's world is spirituality without God and replacement of magic rather than a genuine spirituality that seriously represented and promoted by cinema. Jewish mysticism or Kabbala is a non-genuine spirituality which has been considered to the cinematic communities in recent years. Kabbala is a kind of Sufism which based on magic and one can achieve to special powers through it. This kind of mysticism with an extreme respect to magic، is violated the Law (Sharia) and believes to a permanent conflict between good and evil in the world. This article by the view that Kabbala is a key component of new age spirituality، has tried to investigate about the movie "Sorcerer's Apprentice" to analyze indirect methods for the intangible infusion of Jewish concepts by the media. Some Jewish concepts in the film "Sorcerer's Apprentice" include: shamanism، tend to evil، aversion from Law (Sharia)، humanism، materialism and myths in Kabbala.
خلاصه ماشینی:
/ بنابراین شاید در «شاگرد جادوگر» مفاهیم خارق العاده ارائه شـده باشـد، امـا این مفـاهیم هـیچ رابطـه ای بـا معنویـت و شـریعت الهـی نـدارد و تنهـا پایبنـدی شخصیت های فیلم ، به تعالیم و پیش گویی های کتاب جـادو یـا همـان متـون قبـالا است ، مفاهیمی سراسر مادی و خالی از خدا؛ زیرا معنویت ، از راه شریعت فرسـتاده شده از سوی خدا حاصل میشود و امر خارق العاده از راه تمرین .
در ایـن زمـان «بالتـازار» در کنارش حاضر شده و شاهد مرگ او میشود و هیچ تلاشی برای زنده کردن او انجام نمیدهد؛ چون دارای چنان رتبه ای نیست که از عهده این کار برآید؛ اما در سکانس پایانی فیلم ، شاهدیم که «دیوید» استاد مرده خود را زنده می کند.
زندگی «دیوید» نمونـه ای از سبک زندگی امریکایی ١ است ؛ سبک زندگی که اکثر منجیان فیلم های آخرالزمانی هالیوود، مطابق با آن رفتار میکنند؛ برای نمونه می توان به چند مورد در ایـن فـیلم اشاره کرد: شناختی که انسان در اولین دیدار با فردی پیدا میکند، بسیار ماندگار است و شخصیت آن فرد را بر اساس منش اولیه او ارزیابی می کند.
فیلم «شاگرد جادوگر» نیـز بـرای القـاء مفاهیم خود از نمادهای اسطوره ای متفاوتی استفاده کرده است ؛ برای نمونه به چند مورد اشاره میشود: داوود (دیوید): یهودیان او را پادشاه و نماد قـدرت و شـوکت دولـت یهـود میدانند (شهبازی ، ١٣٨٤).