چکیده:
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻘﺶ ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ در ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﺳﺘﺮاﺗﮋی اﯾﺠﺎد ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ (ﻣﻮردﮐﺎوی: دﺑﯿﺮان ﺗﺮﺑﯿﺖﺑﺪﻧﯽ ﻣﻨﻄﻘﻪ 5 ﺗﻬﺮان) اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﻫﻢﭼﻨﯿﻦ، ﺗﻌﯿﯿﻦ ارﺗﺒﺎط ﺑﯿﻦ ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ و ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﺳﺘﺮاﺗﮋی اﯾﺠﺎد ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ در دﺑﯿﺮان ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺑﺪﻧﯽ، در ﻗﺎﻟﺐ اﻫﺪاف اﺧﺘﺼﺎﺻﯽ ﻣﻮرد ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف ﮐﺎرﺑﺮدی و از ﻧﻈﺮ ﺷﯿﻮة ﮔﺮدآوری و ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و از ﻧﻮع ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﯿﺪاﻧﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿﻪ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺗﺮﺑﯿﺖﺑﺪﻧﯽ ﻣﻨﻄﻘﻪ 5 ﺷﻬﺮداری ﺗﻬﺮان ﺑﻮد (190=N). ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺑﻪ روش ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده اﻧﺠﺎم ﺷﺪه و ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﻓﺮﻣﻮل ﮐﻮﮐﺮان 127 ﻧﻔﺮ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪ. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﺑﺮرﺳﯽ اﻫﺪاف اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از ﺳﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ؛ ﻣﺸﺨﺼﺎت ﻓﺮدی، ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﯽ ﯾﺮ و آﻟﻦ (1990) و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ ﻣﯿﻠﺮ و اﺳﻤﯿﺖ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﯽ ﯾﺮ و آﻟﻦ (1990) ﺷﺎﻣﻞ 24 ﺳﺆال و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ ﻣﯿﻠﺮ و اﺳﻤﯿﺖ ﻧﯿﺰ از 20 ﭘﺮﺳﺶ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ. اﯾﻦ دو ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻃﯿﻒ 5 ارزﺷﯽ ﻟﯿﮑﺮت ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺷﺪهاﻧﺪ ﮐﻪ رواﯾﯽ ﻣﺤﺘﻮای آنﻫﺎ ﺗﻮﺳﻂ اﺳﺎﺗﯿﺪ و ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن ﺣﻮزه ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﻣﻮرد ﺗﺄﯾﯿﺪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﻫﺎ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺿﺮﯾﺐ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ ﺑﻪﺗﺮﺗﯿﺐ ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ 0/85 و 0/86 ﺗﺎﺋﯿﺪ ﺷﺪ. ﺑﺮای ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ، ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﮔﺮاﯾﺸﺎت ﻣﺮﮐﺰی و ﭘﺮاﮐﻨﺪﮔﯽ از ﻧﺮم اﻓﺰار spss.22 و ﺑﺮای آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﯿﺎت از ﺗﺤﻠﯿﻞ وارﯾﺎﻧﺲ ﯾﮏ ﻃﺮﻓﻪ و آزﻣﻮن رﮔﺮﺳﯿﻮن ﭼﻨﺪ ﻣﺘﻐﯿﺮه اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﮥ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ (0/37=R) ﺑﺎ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ارﺗﺒﺎط ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ و ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد دارد (p=0/01) و ﻫﻢﭼﻨﯿﻦ، ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ (4/33=t)، ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ دﺑﯿﺮان ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺑﺪﻧﯽ را دارد (p=0/01). اﻟﺒﺘﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺿﺮﯾﺐ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺗﻌﺪﯾﻞ ﺷﺪه 13 درﺻﺪ از وارﯾﺎﻧﺲ ﮐﻞ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ دﺑﯿﺮان ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺑﺪﻧﯽ ﺑﻪ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ و 87 درﺻﺪ ﺑﻪ ﻋﻮاﻣﻠﯽ ﺧﺎرج از ﻣﺪل ﻣﺬﮐﻮر ﻣﺮﺑﻮط ﻣﯽﺷﻮد؛ ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻣﻘﺪار ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ دﺑﯿﺮان ﺗﺮﺑﯿﺖﺑﺪﻧﯽ ﺑﻪ ازای ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﮐﺮد و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ دﺑﯿﺮان ﺗﺮﺑﯿﺖﺑﺪﻧﯽ ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ، ﻣﯽﺗﻮان ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ دﺑﯿﺮان، از اﺑﺰار ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﻮد.
The purpose of this study is to investigate the role of lifestyle in the success of organizational commitment
creation strategy (case study: physical education teachers in District 5 of Tehran). Moreover, this research
specifically aimed to determine the relationship between lifestyle and the success of the organizational
commitment strategy and to predict the success of the organizational commitment strategy using lifestyle in
these physical education teachers. This is an applied research in terms of the purpose and a descriptive-survey
field study in terms of the data collection and analysis method. The study population consists of all teachers of
physical education in District 5 Municipality of Tehran (N = 190). Sampling was done by simple random
sampling method and the sample size was determined as 127 teachers using Cochran's formula. To achieve the
goals of this research, we used the three following questionnaires: Demographic Information Questionnaire,
Meyer & Allen's (1990) Organizational Commitment Questionnaire, and Miller & Smith's Life Style
Questionnaire. The Meyer and Allen's Organizational Commitment Questionnaire contained 24 items and the
Miller & Smith's Life Style Questionnaire included 20 questions. These two questionnaires have been designed
in the form of Likert's 5-point scale, the content validity of which was confirmed by the professors and experts of
the relevant field and the reliability of which was also determined as 0.85 and 0.86 respectively using the
Cronbach's alpha coefficient. We used SPSS.22 for analysis of the data, central tendencies and dispersion indices
and used one-way analysis of variance and multivariate regression test to test the research hypotheses. The
results showed that there is a direct and significant relationship between the life style variables (R = 0.37) and
organizational commitment (p = 0.01), and that lifestyle (t = 4.33), can predict the organizational commitment of
physical education teachers (p = 0.01). However, it should be noted that based on the adjusted coefficient of
determination, 13% of the total variance in the organizational commitment of the physical education teachers is
related to the lifestyle component and 87% of that variance is related to factors outside the model. Therefore, the
level of organizational commitment of the physical education teachers will change in response for changes in
their lifestyle. In addition, considering that organizational commitment of physical education teachers can be
predicted by lifestyle, we can use the lifestyle tool to measure the organizational commitment of teachers.
خلاصه ماشینی:
"آماره های آزمون کولموگروف اسمیرنف جهت طبیعی بودن توزیع داده ها ( به تصویر صفحه مراجعه شود) جهت پاسخگویی به فرضیه تحقیق از تحلیل رگرسیون خطی ساده دو متغیره بین سبک زندگی به عنوان متغیر مستقل (پیش بین ) و تعهد سازمانی به عنوان متغیر وابسته (ملاک)، با روش همزمان استفاده شد.
هم - چنین مقدار ضریب تعیین تعدیل شده (R٢) که بیانگر درصد تغییرات تعیین شده از تغییرات متغیر وابسته (ملاک) توسط متغیر مستقل (پیش بین ) است ، نشان میدهد که ١٣ درصد از واریانس کل تغییرات تعهد سازمانی دبیران تربیت بدنی به مؤلفه سبک زندگی و ٨٧ درصد به عواملی خارج از مدل مذکور مربوط میشود.
نتایج آزمون رگرسیون خطی ساده دو متغیره مربوط به فرضیه اول تحقیق نشان داد که مقدار ضریب همبستگی (R) بین متغیرهای سبک زندگی و موفقیت استراتژی تعهد سازمانی ٠/٣٧ میباشد که با توجه به آن ، بین مجموعه متغیرهای مستقل و متغیر وابسته تحقیق همبستگی مستقیم و معناداری (٠٠١=p، ٠٣٧=R) وجود دارد و با توجه به نتایج آزمون رگرسیون ، سبک زندگی (٠٠١=p، ٤٣٣=t) توانایی پیش بینی تعهد سازمانی دبیران تربیت بدنی را دارد.
مطالعات تربیت بدنی و علوم ورزشی دوره ٢، شماره ٢، تابستان ١٣٩٦، صفحات ٥٦- ٤٧ Determining and Investigating the Role of Lifestyle in the Success of Organizational Commitment Creation Strategy (Case Study: physical education teachers of District 5 of Tehran) Ali Hemmati Afif1, Ramin Nazari2, Mobin Haji Hasani3 * 1.
Master student of sport science at Zanjan University Abstract The purpose of this study is to investigate the role of lifestyle in the success of organizational commitment creation strategy (case study: physical education teachers in District 5 of Tehran)."