چکیده:
اﻣﺮوزه ﺟﺬب و ﺣﻔﻆ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮان در ورزﺷﮕﺎه ﻫﺎ ﯾﮑﯽ از دﻏﺪﻏﻪ ﻫﺎی اﺻﻠﯽ در ﻓﻮﺗﺒﺎل ﺣﺮﻓﻪ ای و ﺻـﻨﻌﺖ ورزش ﻣـﯽ ﺑﺎﺷـﺪ که ﻣﯿﺘﻮاﻧﺪ ﭘﺘﺎﻧﺴﯿﻞ ﺑﺎﻻﯾﯽ را ﺑﺮای درآﻣﺪزاﯾﯽ ﺑﺎﺷﮕﺎه ﻫﺎ اﯾﺠﺎد ﻧﻤﺎﯾﺪ. ﻫﺪف اﯾـﻦ ﭘـﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳـﯽ ﻧﻈـﺮات ﺗﻤﺎﺷـﺎﮔﺮان در ﺧﺼـﻮص ارﺗﺒﺎط ﺑﯿﻦ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺧﺪﻣﺎت در ورزﺷﮕﺎه ﻫﺎ و ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﮔﺬار ﺑﺮ ﺟﺬب و ﺣﻔﻆ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮان ﺑﻮده اﺳﺖ. روش ﭘﮋوﻫﺶ، ﺗﻮﺻـﯿﻔﯽ از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ و ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری، ﺷﺎﻣﻞ 20900 ﻧﻔﺮ از ﮐﻠﯿﻪ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮان ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت ﻟﯿﮓ ﯾﮏ ﻓﻮﺗﺒﺎل ﮐﺸﻮر در ﺳﺎل 1394-95 در ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﻫﺎی ﺷﯿﺮاز، ﺑﻮﺷﻬﺮ، ﮐﺮﻣﺎن، رﻓﺴﻨﺠﺎن، ﺳﯿﺮﺟﺎن، ﻣﺴﺠﺪ ﺳﻠﯿﻤﺎن، آﺑﺎدان و اﺻﻔﻬﺎن ﺑﻮدﻧﺪ. ﺑـﺮ اﺳـﺎس ﻓﺮﻣـﻮل ﮐـﻮﮐﺮان 377 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان آزﻣﻮدﻧﯽ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. اﺑﺰار اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی ﺷﺎﻣﻞ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ 36 ﺳـﻮاﻟﯽ ﺻـﺎدﻗﯽ و ﻫﻤﮑـﺎران (1390) ﺑﻮده ﮐﻪ ﺿﺮﯾﺐ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ آن 0.95 و ﺑﺮ اﺳﺎس آزﻣﻮن ﮐﻨﺪال، رواﯾﯽ ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ 0/78 ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ. ﺟﻬﺖ ﺗﺠﺰیه ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ از آزﻣﻮن ﮐﻮﻟﻤﻮﮔﺮوف- اﺳﻤﯿﺮﻧﻒ ﺑﺮای ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ، ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﭼﻨﺪ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺑﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از رﮔﺮﺳﯿﻮن ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺑﺮاﺳﺎس ﻧﯿﺎزﻫﺎ و اﻧﺘﻈﺎرات ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮان، ﺑﻬﺒـﻮد ﺧﺪﻣﺎت، ﻋﻮاﻣﻞ رﻓﺎﻫﯽ و ﻋﻮاﻣﻞ اﻗﺘﺼﺎدی ﺑﺎ ﺟﺬب و ﺣﻔﻆ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮان راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎدار ﻣﺜﺒﺘﯽ وﺟﻮد دارد (0/05>P). ﺿﺮﯾﺐ راﺑطه های ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه ﻧﯿﺎزﻫﺎ و اﻧﺘﻈﺎرات0/38، ﺑﻬﺒﻮد ﺧـﺪﻣﺎت 0/47، ﻋﻮاﻣـﻞ رﻓـﺎﻫﯽ 0/44 و ﻋﻮاﻣـﻞ اﻗﺘﺼـﺎدی 0/35 ﻣﺸـﺎﻫﺪه ﺷـﺪ. ﭽﻨﯿﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ رﮔﺮﺳﯿﻮنﻫﺎی ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ ﺑﺮای ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎی ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬار ﺑﺮ ﺟﺬب و ﺣﻔﻆ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮان ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه آن ﺑـﻮد ﮐـﻪ از ﻣﯿـﺎن ﻣ ﻔﻪﻫﺎ ﺑﻬﺒﻮد ﺧﺪﻣﺎت ﺑﺎ ﺿﺮﯾﺐ ﺑﺘﺎی 0/47 و ﻋﻮاﻣﻞ رﻓﺎﻫﯽ ﺑﺎ ﺿﺮﯾﺐ ﺑﺘﺎی 0/26 ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺗﺎﺛﯿﺮ را ﺑﺮ ﺟﺬب و ﺣﻔـﻆ ﺗﻤﺎﺷـﺎﮔﺮان داﺷﺘﻨﺪ؛ ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ در ﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺧﺪﻣﺎت و ﻋﻮاﻣﻞ رﻓﺎﻫﯽ در اﺳﺘﺎدﯾﻮم وﺟﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻮﺟﺒﺎت ﺟﺬب و ﺣﻔـﻆ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮان را ﻓﺮاﻫﻢ ﻧﻤﺎﯾﺪ.
Today, attracting and retaining spectators at the stadiums is a major concern in professional football and the
sports industry, which can create a high potential for clubs' revenues. The aim of this study was to investigate the
views of spectators about the relationship between the quality of services in the stadiums and the factors
influencing the attracting and retaining of spectators. The research method was descriptive and correlational and
the statistical population consisted of 20,900 spectators of soccer league in 2012-2013 in Shiraz, Bushehr,
Kerman, Rafsanjan, Sirjan, Masjed Soleyman, Abadan and Isfahan. Based on Cochran formula, 377 subjects
were randomly selected as sample. The measuring instrument consisted of a questionnaire containing 36
questions from Sadeghi et al. (2011), whose reliability coefficient was 0.95 and based on Kendall's test, content
validity of the questionnaire was 0.78. Kolmogorov-Smirnov test was used to analyze the data for the research
variables, Pearson correlation and multi-variable analysis using multiple regression. The results of the research
showed that there is a significant positive relationship between the provision of services based on the needs and
expectations of the audience, improvement of services, welfare factors and economic factors by attracting and
retaining the spectators (P <0.05). The correlation coefficient of needs and expectations was 0.38, service
improvement was 0.47, welfare factors were 0.44 and economic factors was 0.35. Also, the results of multiple
regressions for the components affecting the attracting and retaining spectators showed that improvement of
services with a beta coefficient of 0.47 and welfare factors with a 0.26 beta coefficient had the greatest effect on
attracting and retaining spectators. So, with high quality of services and welfare factors in the stadium spectators
are attracted and retained.
خلاصه ماشینی:
"Won. J & Kitamura K یافته های کلی در خصوص بهبود خدمات در استادیوم در جذب و حفظ تماشاگران به ورزشگاه ها نشان داد میانگین حاصله (٤/٢٨) بزرگتر از سطح متوسط (٣) بوده بنابراین ، از نظر تماشاگران فوتبال در صورتی که خدمات ارائه شده در استادیوم های فوتبال مطلوب باشد، موجبات جذب بیشتر تماشاگران را به دنبال خواهد داشت ، به عبارت دیگر در صورتی که در استادیوم های ورزشی مواردی از قبیل زیبا سازی نمای ورزشگاه ، فضای پارکینگ کافی و مناسب ، کیفیت نامناسب درب های ورودی، راهروهای مخصوص تماشاگران ، صندلی مناسب در جایگاه تماشاگران ، رعایت نظافت جایگاه ها، وجود سرویس بهداشتی تمیز و کافی، وجود آب سردکن به تعداد کافی و قابل دسترس ، سیستم صوتی مناسب در ورزشگاه ها، وجود اسکوربورد در استادیوم ، سیستم های کنترل نامحسوس و وجود دوربین مداربسته برای کنترل بجای دخالت مأمورین امنیتی، وجود تابلوی اعلانات و علایم راهنمایی در استادیوم ، هدایای تشویقی به تماشاگران ، وجود کنسرت های جالب در قبل از بازی، سایت مخصوص هواداران ، پخش فیلم و پوستر بازیکنان مورد علاقه تماشاگران ، وجود شبکه رادیویی مخصوص باشگاه و استفاده از موسسات تبلیغاتی در جهت تشویق تماشاگران وجود داشته باشد تماشاگران تمایل بیشتری را در جهت حضور در ورزشگاه ها خواهند داشت و بدین ترتیب موجبات رونق باشگاه ها را فراهم خواهند نمود."